HypotheekGo - Mohamed Boulouize, Yoeri Pals en Thomas Swart

V.l.n.r.: Mohamed Boulouize, Yoeri Pals en Thomas Swart

Nieuwkomer HypotheekGo wil einde maken aan vele pingpongdossiers

De kersverse serviceprovider HypotheekGo wil zich vooral als sparringpartner voor adviseurs gaan opstellen, zegt medeoprichter Mohamed Boulouize. "Wij trekken advies en afhandeling uit elkaar."

Tekst: Rob van de Laar

HypotheekGo wil vooral niet de zoveelste serviceprovider zijn, benadrukt Boulouize. Hij heeft ruime ervaring als hypotheekadviseur: eerst elf jaar voor ING, daarna als zelfstandig adviseur. Zijn compagnons Thomas Swart en Yoeri Pals hebben jarenlang voor geldverstrekkers gewerkt.

Pingpongen terugdringen

Het nieuwe bedrijf wil zich onderscheiden door zichzelf veel meer als commerciële midoffice en sparringpartner voor hypotheekadviseurs te presenteren. “Wij willen het advies en de afhandeling van de hypotheek uit elkaar trekken”, legt Boulouize uit. “Verstrekkers sturen heel veel rappels over dossiers: documenten die niet correct of niet volledig zijn. Dan krijg je een pingpongdossier dat heen en weer gaat tussen geldgever en adviseur, met een lange doorlooptijd tot gevolg. Wij willen het aantal rappels terugdringen."

"Wij helpen de adviseur door hem te laten focussen op advies en benutten kansen door niet alleen naar hypotheekadvies te kijken, maar ook naar aankoopbegeleiding, verduurzaming en klantbeheer. De bank is geholpen met efficiëntie, de adviseur wordt ontzorgd en de klant heeft een vlottere en voorspelbare klantreis.”

“Wij willen het advies en de afhandeling van de hypotheek uit elkaar trekken.”

Geen losse eindjes

HypotheekGo komt in beeld als de adviseur zijn aanvraag richting de geldverstrekker stuurt. “Die gaat via ons lopen”, zegt Boulouize. “Vanaf dat moment nemen wij het contact met de klant over; die heeft dan onze naam al gehoord van de adviseur. Wij maken een plan van aanpak om het dossier zo compleet mogelijk bij de geldgever te krijgen. Van werkgeversverklaring tot de notaris en het koopcontract. Wij bewaken de tijdlijnen. Mijn ervaring is dat als je vanaf het eerste moment duidelijk tegen de klant zegt wat je nodig hebt, je de documenten bijna altijd goed en op tijd aangeleverd krijgt.”

Hoe garandeer je dat jullie niet gewoon een vooruitgeschoven pingpongloket worden?

“We hebben ervaren hypotheekacceptanten die controleren of alles klopt. Bij een ‘ja’ leveren we het dossier aan bij de geldgever. Die moet dan van goeden huize komen om nog ergens een los eindje te vinden. We breiden ons team straks verder uit met voornamelijk senior hypotheekacceptanten. Wij willen dat pingpongen zo vroeg mogelijk tegengaan. Geldverstrekkers komen soms na twee weken terug met de mededeling dat er een vinkje op de werkgeversverklaring verkeerd staat. Dan ben je weer een paar dagen verder om een nieuwe verklaring te sturen en vervolgens blijft de aanvraag opnieuw twee weken liggen. Dat is onnodig. Wij kijken ook naar het verhaal achter de data en geven bij de geldgever aan welke klant er precies in huis wordt gehaald. Ik ben ervan overtuigd dat wij een hoog percentage dossiers zonder pingpongen gaan halen.”

“Ik ben ervan overtuigd dat wij een hoog percentage dossiers zonder pingpongen gaan halen.”

Er is toch al veel gebeurd op het gebied van ICT en het stroomlijnen van aanvraagprocessen?

“Ik loop al twintig jaar mee en heb elk jaar gehoord dat het volgend jaar anders zou worden. Maar de hypotheekdossiers zijn nog even dik als toen ik begon. Geldgevers schreeuwen om het gebruik van brondata – het gaat bijvoorbeeld heel vaak mis met de werkgeversverklaring. Wij checken altijd of gegevens ook als brondata op te halen zijn. Daar wordt nu nog niet altijd gebruik van gemaakt, maar het scheelt veel handelingen. Wij praten met geldgevers over pilots om het aanvraagproces verder te stroomlijnen.”

Vinden adviseurs het niet vervelend dat jullie het klantcontact overnemen?

“Loslaten is moeilijk. Adviseurs zijn gewend om in control te zijn. Ik denk dat het tijd nodig heeft. Het is een kwestie van vertrouwen. De eerste dossiers uit handen geven is spannend, maar als je merkt dat het soepel loopt, wordt het al makkelijker. Wij zorgen dat adviseurs de status continu kunnen raadplegen, dus ik denk dat ze het wel gaan omarmen. We hebben veel adviseurs gesproken die de afhandeling niet hun ding vinden of er geen tijd en personeel voor hebben. Dus ik denk dat we voor deze groep echt een uitkomst zijn. Wil je een duurzame adviseur Wonen zijn? Dan zul je je terrein moeten verbreden naar bijvoorbeeld makelaarsdiensten, in plaats van afwachten tot de klant naar je toekomt.”

En dan de belangrijkste vraag: wat kost het?

“Wij rekenen een abonnementsprijs van 95 euro per maand en daarnaast een vast bedrag van 465 euro per dossier. Daar zit bij inbegrepen dat we het dossier voorbespreken. Ook als je niet weet waar je een bepaalde aanvraag kwijt kunt, willen wij meedenken over waar je terecht kunt. We willen een sparringpartner zijn. Ik denk dat we met onze tarieven niet de goedkoopste zijn, maar zeker ook niet de duurste.”

Starters in de branche

Net zoals HypotheekGo beginnen er aan de lopende band nieuwe ondernemingen aan een bestaan in de financiële dienstverlening. Ken je zo'n onderneming? Mail dan naar redactie@amweb.nl.