Actief klantbeheer:

Het kleine kantoor raakt achterop bij middelgrote partijen

Het volwassenheidsniveau van kleinere advieskantoren wat betreft actief klantbeheer is het afgelopen jaar behoorlijk teruggelopen, concludeert Stichting Actief Klantbeheer in haar jaarlijkse volwassenheidsonderzoek. De middelgrote kantoren staan er naar verluidt beter voor.

Tekst: Aäron van der Sanden

Hand met symbolen

Dit blijkt uit het volwassenheidsonderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer onder financieel adviseurs, dat voor de derde keer werd uitgevoerd. Dit keer wel met minder respondenten dan vorig jaar (278 om 462), valt te lezen in de samenvatting van het onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Blauw Research.

Aantrekkende hypotheekmarkt

Een verklaring waarom met name kleinere advieskantoren (met minder dan vijfhonderd klanten) op het gebied van actief klantbeheer het laatste jaar achterbleven, ligt volgens Stichting Actief Klantbeheer mogelijk in het verlengde van de aantrekkende hypotheekmarkt. Tijdgebrek en het ontbreken van een goed verdienmodel, zorgen ervoor dat men binnen kleinere kantoren minder met actief klantbeheer aan de slag gaat wanneer de drukte weer toeneemt, schat de stichting in.

“Het doel is om de positieve trends bij middelgrote kantoren voort te zetten en de volwassenheid van kleine kantoren te verhogen.”

Strategische inspanningen

Dat de middelgrote kantoren hier volgens de stichting minder last van lijken te hebben, vormt volgens hen het bewijs dat strategische inspanningen en investeringen in actief klantbeheer zich terugbetalen. Waar kleinere kantoren dus aanlopen tegen tijdgebrek en het ontbreken van een verdienmodel, is dat binnen veel middelgrote kantoren juist géén thema, geeft het branche-initiatief Actief Klantbeheer aan.

Werk aan de winkel dus voor de stichting, erkent voorzitter Michiel van Vugt. “Het doel is om de positieve trends bij middelgrote kantoren voort te zetten en de volwassenheid van kleine kantoren te verhogen.”