Klanten willen persoonlijke, proactieve en op maat gesneden dienstverlening. Hoe speel je daar als financieel dienstverlener slim op in en zorg je uiteindelijk voor het beste resultaat?
Consumenten die bij een bedrijf aankloppen, beginnen aan een reis: de customer journey. Dit kan een eenvoudige rit zijn, wanneer ze bijvoorbeeld een product kopen en drie jaar later de garantie verlengen. De reis wordt gecompliceerder als een klant een verzekering wil afsluiten of een woning zoekt. Tijdens zo’n proces kan er van alles veranderen, zoals wet- en regelgeving maar vooral ook de eisen en wensen van de klant. Dat maakt de customer journey een repeterende set van stappen die bewegen van oriëntatie naar advies en bemiddeling. Uiteindelijk leidt dat tot het beheer van de gehele financiële situatie van die klant. Dit geeft de financieel dienstverlener de kans om zich samen met de klant te oriënteren op nieuwe of betere mogelijkheden.
Van reactief naar proactief
In de praktijk is een customer journey vaak nog een statisch geheel, waarbij de ene stap een logisch gevolg is van de voorgaande. Dit proces houdt echter geen rekening met toekomstige gebeurtenissen, de invloed van de stappen op elkaar, en ook niet met het toekomstige effect van de stappen.
TJIP The Platform Engineer gelooft dat de klantreis veel beter kan, zeker als het gaat om financiële producten. Want: de keuzes van vandaag bepalen het resultaat in de toekomst. Door de stappen slimmer te maken – en daarmee de hele customer journey – ontstaat een smart journey. De smart journey houdt niet alleen rekening met life events, persoonlijke wensen, marktontwikkelingen en wetswijzigingen, maar ook met het feit dat de verschillende fases van het proces elkaar beïnvloeden. Bovendien is er een koppeling met het aanbod van de financieel dienstverlener. Naadloze en efficiënte integratie is dus ook essentieel.