Nieuwe standaard voor klantreizen

‘Smart Journey maakt financiële dienstverlening effectiever’

Klanten willen persoonlijke, proactieve en op maat gesneden dienstverlening. Hoe speel je daar als financieel dienstverlener slim op in en zorg je uiteindelijk voor het beste resultaat?

Consumenten die bij een bedrijf aankloppen, beginnen aan een reis: de customer journey. Dit kan een eenvoudige rit zijn, wanneer ze bijvoorbeeld een product kopen en drie jaar later de garantie verlengen. De reis wordt gecompliceerder als een klant een verzekering wil afsluiten of een woning zoekt. Tijdens zo’n proces kan er van alles veranderen, zoals wet- en regelgeving maar vooral ook de eisen en wensen van de klant. Dat maakt de customer journey een repeterende set van stappen die bewegen van oriëntatie naar advies en bemiddeling. Uiteindelijk leidt dat tot het beheer van de gehele financiële situatie van die klant. Dit geeft de financieel dienstverlener de kans om zich samen met de klant te oriënteren op nieuwe of betere mogelijkheden.

Van reactief naar proactief

In de praktijk is een customer journey vaak nog een statisch geheel, waarbij de ene stap een logisch gevolg is van de voorgaande. Dit proces houdt echter geen rekening met toekomstige gebeurtenissen, de invloed van de stappen op elkaar, en ook niet met het toekomstige effect van de stappen. 

TJIP The Platform Engineer gelooft dat de klantreis veel beter kan, zeker als het gaat om financiële producten. Want: de keuzes van vandaag bepalen het resultaat in de toekomst. Door de stappen slimmer te maken – en daarmee de hele customer journey – ontstaat een smart journey. De smart journey houdt niet alleen rekening met life events, persoonlijke wensen, marktontwikkelingen en wetswijzigingen, maar ook met het feit dat de verschillende fases van het proces elkaar beïnvloeden. Bovendien is er een koppeling met het aanbod van de financieel dienstverlener. Naadloze en efficiënte integratie is dus ook essentieel. 
 

‘Hiermee kunnen financieel dienstverleners hun klanten perfect begeleiden bij de maken van de juiste keuze’

Slimmer

Wat is een smart journey volgens TJIP? Een klantreis met de allerbeste ondersteuning voor financieel dienstverleners en hun klanten bij het kiezen, afsluiten en aanpassen van financiële producten. Bij elke stap maken ze slim gebruik van zowel data als persoonlijke expertise. Zo kunnen financieel dienstverleners hun klanten perfect begeleiden, waardoor klanten de juiste keuze kunnen maken die in de toekomst het optimale resultaat oplevert. 

Het gebruik van data is de kern van de smart journey. Door op cruciale momenten met behulp van die data inzichten te creëren, zijn dienstverlener en klant in staat om met vertrouwen de juiste keuze te maken. Data geven een scherpe blik, creëren meer overzicht in een onoverzichtelijk landschap en zorgen voor een prettiger en eenvoudiger proces. Kortom: de smart journey stelt financieel dienstverleners in staat om klanten effectiever en efficiënter te ondersteunen

‘De smart journey stelt financieel dienstverleners in staat om klanten effectiever en efficiënter te ondersteunen’

Smart journeys worden mogelijk gemaakt met TJIP Smart Platform. Denk bijvoorbeeld aan oriëntatie, advies en beheer bij hypotheken. Dankzij de combinatie van inzichten met behulp van relevante vastgoeddata, PSD2, verduurzamingskansen en risicoscenario’s met slimme hypotheekberekeningen, ontstaat een veel beter beeld van de mogelijkheden. Dit geeft klanten meer zekerheid over de meest optimale hypotheek voor hun situatie. 

Dit artikel is gesponsord door TJIP