De hypotheekmarkt zit op een kantelpunt, denkt Financieel Fit-directeur Jasper Maes. Na de recordjaren 2020 en 2021 zou een achteruitgang van 30 tot 50 procent hem niet verbazen. Om zijn eigen keten maakt hij zich geen zorgen. Financieel Fit werd gesmeed en gehard in de crisisjaren. De afhankelijkheid van de hypotheekomzet bouwde hij steeds verder af.
Als Maes vertelt over zijn verleden in de financiële dienstverlening, zou je niet zeggen dat hij pas 43 is. Het begon met het opbouwen van een eigen hypotheekbedrijf met vier vestigingen, en loopt via een uitstapje in de software naar de wereld van franchising. Als hij 26 is in 2005 runt hij een hypotheekketen: De Hypotheekadviseur. “Een moeilijke tijd”, herinnert hij zich. “Alles draaide om provisie. En een kleine keten met zestien kantoren heeft weinig in de melk te brokkelen. Toen kwam ook de crisis eroverheen en hebben we aan het randje van de afgrond gebalanceerd.”
‘Beste kleine keten’
Maes gooide het roer om. Hij kocht een klein volmachtbedrijf voor schade, voegde kredieten toe aan de dienstverlening en begon zo te bouwen aan een breed financieel adviesbedrijf. In de jaren die volgen groeide De Hypotheekadviseur naar 26 kantoren. Maes wint met zijn formule een aantal jaar op rij de DFO-prijs voor beste kleine hypotheekketen.
De naam dekt dan wat hem betreft de lading niet meer. In samenspraak met de franchisers besluit Maes de keten in 2017 om te dopen in Financieel Fit. Maar het maakte nog steeds geen einde aan zijn onrust. “Dan heb je een andere naam boven de deur staan. Leuk, maar wat maakt je dan anders dan de rest?”, vraagt hij hardop af. “We deden allemaal hetzelfde. Dat beviel me niet.”
Actief klantbeheer
Als breed adviesbedrijf is Maes gebaat bij actief klantbeheer. Financieel fit zijn en blijven. “Als je je klanten echt goed wil bedienen, dan zul je regelmatig alles moeten updaten. Maar dat kan niet meer uit. Je kunt niet meer elk jaar bij de klant langsgaan, of zelfs elke drie jaar. De technologie om op afstand heel direct met de klant te communiceren, die bestaat wel. Toen ben ik begonnen met het bouwen van een app.”
Maes heeft de technologie in huis om klanten voortdurend up-to-date te houden met hun financiële zaken. En door gebruik te maken van een verplichte abonnementsstructuur, zorgt hij ervoor dat het niet alleen blijft bij een mogelijkheid. Maes maakt zich dankzij een solide basis niet per se veel zorgen maakt over de nabije toekomst. “Kijk eens terug naar tien jaar geleden. Dan zeiden alle grote hypotheekkantoren: ‘we gaan het helemaal anders doen. We gaan echt focussen op actief beheer, de klanten helpen.’ Maar dat idee is de laatste jaren allemaal weer overboord gegaan”, zegt Maes. “Iedereen is alleen maar met afsluiten bezig geweest. Terwijl actief klantenbeheer bij ons wel echt een unique selling point is geworden. We weten zeker dat we elk jaar een bepaalde omzet halen.”
Recordjaren zijn voorbij
Maes verwacht dat de hypotheekmarkt de komende twee jaar behoorlijk zal inzakken, percentages van 30 tot 50 procent zouden hem niet verbazen. “De oversluitmarkt is voorbij, daar valt de komende twee jaar niets te verdienen. Mensen gaan weer een huis kopen om erin te wonen in plaats van om er geld aan te verdienen. De markt van aan- naar verkoop zal normaliseren. En dat is ook goed.”
Lees de uitgebreide versie van het interview op AMweb