Actief klantbeheer wordt steeds belangrijker. We horen het in toenemende mate langskomen in de markt en ook de AFM roept ondernemingen op meer moeite te steken in de doorlopende ondersteuning na het afsluiten van een financieel product. Maar hoe doe je dit als je geen tijd of capaciteit denkt te hebben? Het is simpel: integreer en automatiseer.
Een artikel van Edsel de Graaf, directeur van ROMEO.
Wat is dat nou precies, actief klantbeheer? Het is het proactief in gesprek komen én blijven met je klant bij wijzigingen in de door jouw geadviseerde producten, bij wijzigingen in de financiële en persoonlijke situatie van de klant én bij ontwikkelingen die mogelijk in het belang van je klant kunnen zijn, zoals bij nieuwe producten en/of diensten. Dit doe je bijvoorbeeld door je klanten regelmatig te wijzen op mogelijke wijzigingen in hun situatie of op besparingen op de lopende financiële producten. Dat is niet alleen essentieel om aan je zorgplicht als hypotheekadviseur te voldoen; het brengt ook advieskansen met zich mee en geeft je klanten vertrouwen in jou als financieel adviseur. Je kunt juist ook na het afsluiten periodiek van grote waarde zijn voor je klanten. En andersom, want klanten waarderen een pro-actieve houding doorgaans vele malen hoger!
Aan actief klantbeheer doen lijkt daarmee een no-brainer te zijn. Maar in de realiteit blijkt het toch moeilijk in te passen in de dienstverlening van de gemiddelde adviseur. Actief klantbeheer ziet er per kantoor anders uit en de kwaliteit is onderhevig aan verschillende factoren die moeilijk te beïnvloeden zijn. Het integreren van actief klantbeheer in de normale dienstverlening maakt het voor de adviseur makkelijker en vanzelfsprekender. Maar hoe doe je dat?
Automatiseer en gebruik je data
Cruciaal is de actualiteit van je data. Als je jaren geleden een klant aan een mooie hypotheek hebt geholpen en sindsdien geen contact meer hebt gehad, valt er niks met zekerheid aan te bieden. Waarschijnlijk is de situatie van de klant veranderd, maar je kunt moeilijk al je klanten continu gaan bellen en mailen. Dan zou je ook nog al die data moeten gaan bijwerken in je systemen. Al met al lijkt het een onmogelijke taak om dit bij te houden én voor je te laten werken.
‘Tools kunnen kansen in je klantenportefeuille identificeren en signaleren’
Handige tools
Gelukkig zijn er handige tools beschikbaar die kunnen helpen om overzicht te brengen in je klantenportefeuille. Deze helpen om kansen in je klantenportefeuille te identificeren en signaleren, zodat je op de hoogte wordt gesteld als je je klant van dienst kunt zijn. Maar ook met deze tools ontkom je er niet aan; iemand moet zo’n systeem gaan beheren en de signalen op gaan volgen. Een opoffering van tijd en capaciteit zonder gegarandeerde resultaten.
Smartcare
Dus hoe lossen we deze situatie op? Het antwoord zit hem in een nieuwe tool, die actief klantbeheer integreert en automatiseert in je dienstverlening: Smartcare. Deze nieuwe volledig geïntegreerde module in het financieel platform Accelerate (onderdeel van ROMEO) brengt actief klantbeheer naar een hoger niveau dan ooit tevoren, door alle nadelen te omzeilen en het proces zo efficiënt mogelijk te maken.
Actief klantbeheer wordt al een stuk makkelijker in te passen als je zelf kunt beslissen waar en hoe je opvolging wilt bieden. Ook je klant ondersteunen bij de verduurzaming van de woning behoort tot de rol van de adviseur in het actieve klantbeheer. Door precies in te richten welke opvolging je aan elke mogelijkheid geeft, optimaliseer je de invulling van je tijd. Zo ga je bewust om met de invulling van klantbeheer in je dienstverlening en houd jij de controle in handen.
Vertrouwen op data
Dan het probleem van actuele data - hoe zorg je dat je kunt vertrouwen op je data? Data actualiseren kan nu ook makkelijker dan ooit. Je beschikt met Accelerate namelijk over een eigen klantportaal waar je klanten voor alles omtrent hun hypotheekaanvraag terecht kunnen. Je klanten kunnen hier nu met Smartcare ook terecht om gegevens over hun huidige situatie in te vullen. En jij kunt instellen dat klanten handmatig of automatisch gevraagd worden dit te doen. De informatie wordt direct verwerkt en jij kunt uitgaan van één bron van waarheid, waarin de mogelijkheden voor je klanten ook direct bijgewerkt worden.
Auteur Edsel de Graaf: ‘Door klantbeheer in je dienstverlening te integreren en automatiseren, onderhoud je klantrelaties optimaal met de impact die bij jou past.’
Niks is vervelender dan voor elk apart onderdeel van je dienstverlening een verschillende tool of dienst te moeten gebruiken. Door de volledig geïntegreerde Smartcare module in Accelerate te activeren zorg je ervoor dat alles door één systeem loopt, voor jezelf én je klanten. Daarmee straal je professionaliteit uit en verhoog je je efficiëntie, omdat alle informatie in ieder onderdeel van de klantreis beschikbaar is. Dat betekent ook dat je inzichten kunt creëren in de behoeften van je klanten, waarmee je de kwaliteit van je dienstverlening en klantbeheer nog verder kunt verhogen.
Iedereen heeft nu tijd voor actief klantbeheer. Of je nou tientallen of honderden dossiers beheert, door klantbeheer in je dienstverlening te integreren en automatiseren, onderhoud je klantrelaties optimaal met de impact die bij jou past. Smartcare van Accelerate is vanaf nu beschikbaar. Vraag gratis een vrijblijvende demo aan.