Evert-Jeen van der Meer, industry director mobility bij Aon, volgt al langere tijd de ontwikkelingen van het Automated Driving System (ADS). Hij schreef in 2015 in opdracht van het toenmalige ministerie I&W een verkennende studie over de verzekerbaarheid van autonome voertuigen.
“Fantastisch”, zo zegt hij in reactie op het Britse stappen. “Hoe gaaf is dat? Bijna autonoom rijden is in het Verenigd Koninkrijk nu echt dichtbij. Deze vorm van geassisteerd rijden (level 2) kan het geautomatiseerd rijden (level 3) enorm versnellen en adoptie door verkeerdeelnemers vergroten.”
Aansprakelijkheid bij de automobilist
De Britten hebben het pragmatisch aangepakt. Het is voor autofabrikant Ford toegestaan om aansprakelijkheid voor schade uit te sluiten wanneer schade ontstaat door haperende software. Ford geeft hierbij aan dat de bestuurder te allen tijde in control moet zijn, ook al heeft de software de besturing van de auto volledig overgenomen.
Autofabrikanten vaker aansprakelijk gesteld
“Opmerkelijk”, zegt van der Meer. Bij schade aan andere verkeersdeelnemers door haperende software zou de autofabrikant als producent aansprakelijk kunnen worden gesteld. Hier moet snel duidelijkheid in komen. “De vraag is of software zich kwalificeert als product onder de Productaansprakelijkheidsrichtlijn. Nu al zien we dat autofabrikanten vaker aansprakelijk worden gesteld indien de auto onverwacht ingrijpt zonder dat de bestuurder hier invloed op heeft. De event data recorder (zwarte doos) wordt steeds belangrijker in het registreren van de oorzaak die leidt tot een ongeval en het leveren van aanvullende bewijslast.”
Tijd rijp voor Nederlandse snelwegen
Met het dichte netwerk van uitstekende snelwegen met meer dan twee rijstroken en wat infra technologie betreft, is Nederland ideaal om ook hier deze technologie van Ford toe te laten, observeert Van der Meer. De ADAS-rijhulpsystemen die nu al sinds vorig jaar standaard in nieuwe auto’s zitten, zorgen al voor beduidend minder ongevallen in het verkeer.
Europese regelgeving bestaat al waardoor autofabrikanten op bepaalde routes met level 3-auto’s mogen rijden. In Nederland zijn er nog mogelijke juridische knelpunten, onder meer in het strafrecht en het civiele aansprakelijkheidsrecht.
Lees de uitgebreide versie van dit artikel op AMweb