Het ecosysteem wordt gecoördineerd door een orchestrator en maakt gebruik van een transactieplatform. Aan de aanbodzijde van een ecosysteem businessmodel (ecosysteem providers en enablers) staan producenten die voordelen (producten en diensten) en infrastructuur (bijvoorbeeld IPproviders, app ontwikkelaars) leveren. Aan de andere kant zorgen partners (ecosysteemaanbod) voor toegang tot klanten, wat de vraag naar het bedrijfsmodel genereert (bijvoorbeeld verkoop- en servicepartners).
Om deze voordelen optimaal in te zetten, heeft elk bedrijf een ecosysteemstrategie nodig. Die begint met het definiëren en ontwikkelen van de fundamentele elementen die een organisatie nodig heeft om een succesvol ecosysteem op te zetten. Dit zijn vooral: ecosysteemrollen, gerichte customer journeys en basisvoorwaarden, zoals het coördineren van een gedeelde technologische infrastructuur. Ook moeten ze hun organisatiestructuur en –cultuur aanpassen – en nieuwe manieren vinden om partnerschappen binnen te halen en te behouden.
Een voorbeeld dat de impact van een ecosysteem illustreert, is de Alibaba Group. Het bedrijf is niet alleen een e-commerce platform dat talrijke ondernemingen met elkaar verbindt, maar heeft ook diensten gelanceerd zoals Alipay voor betalingen, Alimama voor marketingdiensten en China Smart logistics om de levertijd te optimaliseren.
Een rol kiezen is in theorie eenvoudig, in de praktijk complex
Binnen een ecosysteem kunnen bedrijven een van de volgende twee rollen vervullen: Orchestrator of Bijdrager/Deelnemer. Orchestrators zijn de pioniers achter grotere ecosystemen. Sommige analisten maken onderscheid tussen makers en orchestrators, maar in de praktijk wordt het bedrijf dat het initiatief neemt meestal ook de orchestrator. Bijdragers of deelnemers zijn bedrijven die actief deelnemen aan het ecosysteem. Hun doel is om hun aanbod te verbeteren door actief samen te werken met de orchestrator en andere bijdragers.