Waterschade aan de houten vloer? Vroeger diende de klant een claim in en werd de vloer vervangen. Herstellen of repareren is echter duurzamer, goedkoper en sneller. Banu Arzu is als manager schade brand claims nauw betrokken bij het herstellen van schades. “Duurzaam schadeherstel is een van onze kernactiviteiten om meer voor klanten te betekenen dan alleen verzekeren. Dat is waar de klant ook behoefte aan heeft.”
Schade? Door te kiezen voor herstel in plaats van vervanging, gebruiken we minder grondstoffen en veroorzaken we minder CO2-uitstoot. Daarom helpt a.s. r. klanten om eventuele schade duurzaam te herstellen. Banu: “Dat vind ik niet alleen onze taak als verzekeraar, maar ook onze plicht. De herstelbedrijven uit ons duurzame herstelnetwerk hebben het GroenGedaan!-certificaat. Dit betekent dat zij schades op een milieuvriendelijke manier herstellen en repareren. Denk aan het gebruik van milieuvriendelijke middelen, minder energieverbruik, hergebruik van materialen, goede zorg voor medewerkers en door gebruik te maken van producten die niet schadelijk zijn voor mens en milieu.”
Expertisedienst en preventiespecialisten
Nog beter dan herstellen van schade, is het voorkomen van schade. “Een mooi voorbeeld is het werk van onze expertisedienst en onze preventiespecialisten. Wanneer een klant bijvoorbeeld een brand- of waterschade heeft, komt een expert van de expertisedienst van a.s.r. langs om de omvang van de schade vast te stellen. Daarnaast geven zij ook preventietips om schade in de toekomst te voorkomen. En onze preventiespecialisten bezoeken dagelijks klanten om ze van preventieadviezen te voorzien. Daarmee spelen we bijvoorbeeld in op inbraak- en brandrisico’s’ waardoor schades ook kunnen worden voorkomen.”
Marktontwikkelingen en behoefte van de consument
Herstellen en schades voorkomen liggen in het verlengde van de ontwikkelingen in de markt, legt Banu uit. “Zo’n zes jaar geleden zag de wereld er heel anders uit. We leven in een weggooimaatschappij, maar bewegen ons veel meer naar een deeleconomie. Overal zie je deelscooters, repaircafés en bijvoorbeeld refurbished elektronica. De klantbehoefte is anders geworden, en daarmee ook de manier waarop er naar verzekeringen wordt gekeken. Consumenten verwachten niet alleen een financiële uitkering bij schade, maar vooral ook een actieve rol van de verzekeraar bij het herstel van hun schade."
Recente samenwerkingen met Soople en Fixxer
Een mooi voorbeeld van hoe a.s.r. hierop inspeelt, is de samenwerking met het dienstenplatform Fixxer en schadeherstelbedrijf Soople. “Door mede-eigenaar te worden van Soople en Fixxer zetten we een mooie stap richting de doelstelling van 2025 om een groot deel van de reparabele schades te herstellen. Dankzij het grootaandeelhouderschap in Soople staan we zelf aan het roer en kunnen we echt impact maken.”
De voordelen van het duurzaam herstelnetwerk
Een groot voordeel van het hebben van een eigen hersteller en herstelnetwerk, is dat je garant staat voor de herstelbedrijven waarmee wij samenwerken, aldus Banu. “De herstelbedrijven herstellen allerlei schades: van glasschade, elektronicaschade tot grote bouwkundige schades. Wanneer een klant een barst heeft in een keukenblad of geen gebruik kan maken van de douche vanwege een lekkage, wil de klant dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. Dankzij ons herstelnetwerk zorgen wij dat het herstel snel, kwalitatief goed en duurzaam gebeurt. En de kosten hoeft de klant niet zelf voor te schieten – wij betalen het schadeherstelbedrijf rechtstreeks. Steeds meer klanten willen schades duurzaam laten herstellen. Dat is een mooie ontwikkeling waar wij graag aan bijdragen.”
Dit artikel is gesponsord door a.s.r.