Nieuwe lijmtechniek moet schadelast bestelauto’s terugdringen

Bestelauto's, veel gebruikt bij bezorgbedrijven, zorgen voor een schadelast die bijna de helft hoger is dan bij personenauto's. Daar valt binnenkort mogelijk veel winst te boeken dankzij glue pull repair: een uitdeuktechniek die gebruikmaakt van lijm. Grootste voordeel voor de eigenaar: de bestelwagen is sneller weer op pad.

Het aantal bestelauto’s in Nederland is vorig jaar richting het miljoen gegroeid. Begin van het jaar stonden er 975.000 geregistreerd. Ongeveer een kwart daarvan is in gebruik bij de sector ‘handel’ en dat aantal is met name de laatste jaren toegenomen onder invloed van de gestegen populariteit van bezorgdiensten. In december vorig jaar werden in ons land ruim 5.100 nieuwe bestelwagens geregistreerd, blijkt uit cijfers van de Europese autofabrikantenkoepel Acea: ruim 21 procent meer dan in december 2021.

Schadelast bijna helft hoger

CED signaleerde al eerder dat het aantal schades per 100 voertuigen bij bestelwagens een stuk hoger ligt dan bij reguliere personenauto’s. In 2017 lag dat bijvoorbeeld op bijna 28, tegen 20 bij personenauto’s. De schadelast voor bestelauto’s bedroeg toen 307 miljoen euro bij een premievolume van 325 miljoen euro: een schaderatio van ruim 94 procent.

Meer bestelauto’s betekent dus onevenredig meer schade voor verzekeraars. Teamwise PDR & More wil die schadelast beperken en de stilstandduur (dus verlies aan rijtijd) terugbrengen met een nieuwe reparatietechniek: Glue Pull Repair (GPR). “Het heeft met name voor de zakelijke markt veel voordelen omdat het bij reparatie van busjes veel ingrijpende reparaties aan complete gelaste zijwanden en dorpels kan reduceren of zelfs vernieuwing helemaal kan voorkomen”, zo legt Johan Schoonhoven, adviseur bij Teamwise, uit.

600 kilo trekkracht

GPR is een lijmtechniek die is gebaseerd op de bestaande lastechniek waarbij veel hitte vrijkomt. “Als de lijm goed is aangebracht, kan zo’n 600 kilo trekkracht worden gegenereerd en dat is vaak afdoende om het metaal weer in de oorspronkelijk vorm te krijgen.” En dat heeft voordelen: slijpen, lassen, plamuren, schuren en de laklaag weer volledig opbouwen worden voorkomen. “Het proces is bovendien zeer mens- en milieuvriendelijk. Enkele schadebedrijven hebben GPR al in het reparatieproces opgenomen.” Volgens Schoonhoven staat de techniek ook in de belangstelling van een hersteller van treinstellen.

Korter stilstaan grootste winstpunt

De hamvraag is natuurlijk: wat gaat dat schelen in de schadelast? “Een reductie in schadelast is nog niet eenvoudig te becijferen omdat wij momenteel plaatwerkers en voorbewerkers bij de schadebedrijven aan het opleiden zijn. Ze moeten zich de eigenaardigheden en vaardigheden eigen maken. Onze eigen technici zijn er al wel bedreven in, maar dat komt omdat de techniek lijkt op de lijmtechniek bij paintless dent repair, oftewel uitdeuken zonder spuiten, maar dan met meer lijm en grotere tabs. De vakmannen kunnen het wellicht sneller, maar kosten per uur ook wel wat meer. De kortere stilstandduur door de minder ingrijpende reparatie is nu het grootste winstpunt, maar de besparing op nieuwe onderdelen en het feit dat de footprint daardoor minder is, volgt kort daarop.”