‘Telematica voor wagenparken is ook cherrypicking’
Een intermediair die een wagenpark moet onderbrengen, zal merken dat de keuze niet heel uitgebreid is. Aanbieders trachten de verzekerbaarheid te verbeteren met telematica. Kastjes in de auto’s die het rijgedrag registreren, en die uiteindelijk tot een veiliger, efficiënter en duurzamer wagenpark moeten leiden. Het AM Expertpanel is niet alleen maar positief.
Medewerkers van verzekeraars en intermediairs zijn eerst gevraagd naar de actuele issues rondom het verzekeren van wagenparken. Dan komen vooral het schadeverloop en de schadebeheersing aan de orde. Negatieve schadeontwikkeling heeft al snel forse premiestijgingen tot gevolg. En omdat er niet veel aanbieders over zijn, acceptatie al gauw lastig wordt, doet dat ondernemers pijn in de portemonnee.
Om daar een oplossing toe te bieden heeft Nationale-Nederlanden onlangs Hello Mobility weer teruggekocht. Insurtech Zego begon met veel tamtam in Nederland en de Vereende ging met YesHugo in zee om taxi’s een betaalbaarder product in het vooruitzicht te kunnen stellen. Allemaal oplossingen die draaien om telematica. Het rijgedrag van chauffeurs bepaalt mede de premiestelling. En door rustiger te rijden besparen beheerders ook op brandstof en banden.
Niet onverdeeld positief
Daar kun je niet tegen zijn. Maar leden van het AM Expertpanel plaatsen hier en daar wel kanttekeningen. Is het rijgedragkastje het wondermiddel dat wagenparken weer op en top verzekerbaar maakt? “In aanvang zal de berijder hiermee rekening houden maar naar verloop van tijd zal dit vervagen omdat het in de regel geen directe gevolgen heeft voor de berijder zelf”, schrijft een deelnemer. Het valt of staat dus bij een goede wagenparkbeheerder. “Vaak worden zaken gemeten en dus inzichtelijk gemaakt, maar er wordt dan niet echt doorgepakt.”
‘In de basis ondermijnt het toepassen van rijgedrag nou juist de solidariteitsgedachte’
En ook solidariteit is een issue. “Voor de goede risico’s is dit natuurlijk uitstekend. Voor de minder goede dreigt er een situatie dat de wagenparken onverzekerbaar worden.” En een ander schrijft: “In de basis ondermijnt het toepassen van rijgedrag nou juist de solidariteitsgedachte. Grootste risico is het verzekeren van ‘krenten uit de pap’ terwijl daarmee de andere risico’s onverzekerbaar worden”, schrijft een intermediair.
Dat gebeurt overigens nu ook al, omdat de verzekerbaarheid sterk afhangt van de activiteiten die worden uitgevoerd met een wagenpark. Pakketbezorgers hebben het veel lastiger dan bedrijven die nooit in een nauwe binnenstad hoeven te manoeuvreren.
Meten is weten
Desalniettemin zijn de meeste geluiden positief. “Preventie en bewustwording hebben een positief effect op het risicoprofiel wat de toegankelijkheid voor deze risico’s kan vergroten”, schrijft een medewerker van een verzekeraar. En een goede wagenparkbeheerder of niet, een dialoog moet altijd ergens mee beginnen: “Werkgever en werknemer kunnen zo met elkaar in gesprek over rijgedrag”, schrijft een ander.
De naamsbekendheid van alle initiatieven kan beter. Alleen Hello Mobility, ANWB (alleen particulier) en YesHugo worden vaker dan drie keer genoemd. Ondanks grote campagnes weten slechts 2 van de 55 respondenten uit zichzelf Zego te noemen.