Financieel adviseur Renzo Bolk en Aegon-manager Jacqueline van Olst-Walsmit
‘Samenwerken met een warm hart’
Hoe versterken adviseurs en verzekeraars elkaar in een markt die continu in beweging is? Financieel adviseur Renzo Bolk en Aegon-manager Jacqueline van Olst-Walsmit geven de succesvolle ingrediënten prijs van hun samenwerking: “Vertrouwen en de juiste balans tussen de belangen van klant, adviseur en verzekeraar.”
Jacqueline stuurt de teams Underwriting & Product Management aan bij Aegon Schade Particulier. Renzo is eigenaar van Bolk Assurantiën. Een familiebedrijf dat zijn opa ruim tachtig jaar geleden oprichtte, zijn vader overnam en waar Renzo nu zelf achtentwintig jaar aan het roer zit. Aegon en de familie Bolk werken al bijna een halve eeuw samen. Waarom? Renzo komt uit de voetballerij en maakt de vergelijking. “Als je op hoog niveau speelt, komen er disciplines bij kijken. Afspraken nakomen bijvoorbeeld. Elkaar versterken en iets gunnen. Ook een stukje gemoedelijkheid. Dat is hoe wij werken en daar zoeken wij onze partners op uit. Aegon past goed bij ons: samen doen we een stap extra om klanten goed en snel te helpen. Met maatwerk waar nodig én mogelijk.”
Werken met je hart
Bolk wil zijn klanten kennen. Sterker nog: anders gaat hij niet met ze in zee. “We werken niet met targets en zijn selectief in wie we binnenhalen. Zo doen we geen zaken via internet, maar nodigen we mensen eerst uit voor een persoonlijk gesprek. Wie zijn ze, wat doen ze en wat vinden ze belangrijk? En hoe schatten we hun morele kompas in rondom schademeldingen? Ook voor partners als Aegon wil ik rendabel zijn en daar stuur ik op. Kleine schades? Dan overleg ik met mijn klanten of het slim is om ze te melden: je wilt niet te veel schades op je naam hebben. En als ik Aegon vraag een extra stap te zetten voor klanten, moet het wel reëel zijn. Het gaat om vertrouwen en een goede inschatting van risico’s. Voelt een klant niet goed? Dan houd ik het af. Werken met je hart, noem ik dat.”
Bijzondere voordelen voor partners
“Je slaat de spijker op de kop”, vult Jacqueline aan, ”er komen steeds meer adviseurs die via internet verzekeringen afsluiten. Dat zijn grotere risico’s voor ons, omdat deze klanten niet zijn gezien door een adviseur. Ze zijn anoniem. Vertelt een klant het eerlijke verhaal? Is de telefoon écht gevallen of komt het goed uit omdat er een nieuwe smartphone op de markt is? Een adviseur als Renzo is een betrouwbare schakel voor ons, waar we graag mee samenwerken. Hij heeft een gezonde portefeuille, een hoog rendement en hart voor zijn klanten. Daarom bieden we hem bijzondere voordelen. Zo kan hij een speciaal team bellen. Heeft hij extra commerciële mogelijkheden en het mandaat om bepaalde schades zelf te regelen.”
Samen kijken wat er wél kan
Renzo: “Dat werkt heel fijn. De medewerkers van het Aegon-team kennen ons bij naam. Ze zijn goed bereikbaar en denken graag mee. Zo vonden we laatst een mooie tussenoplossing voor mijn klant, die maar heel kort een duur alarmsysteem voor zijn auto nodig had. En is iets niet mogelijk? Dan weet ik zeker dat het écht niet kan. Maar er gaat natuurlijk ook weleens iets mis: neem het uitkeren van een schade. Dan hoort Aegon mij ook. We willen uitblinken in onze service. Hebben klanten mijn hulp nodig – bijvoorbeeld na een brand? Dan mogen ze me altijd bellen op mijn mobiele nummer, zelfs in het weekend.”
Kritisch blijven
De partners sparren ook vaak over wat er beter kan. Renzo: “Van de week heb ik nog bij mijn accountmanager in de week gelegd of een hersteller voor mobiele devices bij het netwerk van Aegon kan worden aangesloten. Die zit bij ons om de hoek. Klanten hebben dan sneller hun telefoon terug na reparaties.”
‘Meebewegen met veranderende klantbehoeften is belangrijk’
Jacqueline is daar blij mee: “We hebben elke zes weken een intern overleg, waar collega's uit diverse disciplines bij aanschuiven. Van schade-experts tot accountmanagers. Daar delen we dit soort signalen. En kijken we wat de impact is van een wijziging, hoeveel klanten en adviseurs we daarmee helpen en of het past bij onze werkwijze. Feedback geeft ons de kans om te verbeteren. Daarom halen we dat ook actief op bij adviseurs – zo organiseerden we onlangs rondetafelgesprekken.”
Meebewegen met nieuwe woonvormen
De woningmarkt beweegt en dat merken Renzo en Jacqueline ook. Zo ontstaan er nieuwe woonvormen, omdat woonruimte schaars en duur is. Ouders die intrekken bij hun kinderen bijvoorbeeld. Woongroepen. Of een tiny house in de tuin. Jacqueline: “Met onze nieuwe opstal- en inboedelverzekering spelen we daarop in. Kon je vroeger alleen je gezinssamenstelling opgeven? Nu kun je ook kiezen voor je broer of studievriend waar je mee samenwoont. Gewoon op één polis. Daarnaast wonen ouderen, die medische ondersteuning nodig hebben, steeds langer zelfstandig. Daarom hebben we de dekking voor medische apparatuur verruimd. Meebewegen met veranderende klantbehoeften is belangrijk en dat doen we graag samen met onze adviseurs.”