Het is overigens echt zaak om veel aandacht aan dit marktsegment te besteden wanneer groei het credo is, stelt Onink. “Je moet veel actuariële capaciteit vrijmaken om de risico’s goed in te schatten. Doe je dat niet, dan gaat het fout. De rentabiliteit is immers heel slecht. Een verzekeraar verdient geld met de cascopolis; een wagenpark wordt zelden casco verzekerd. Verzekeraars lijden in alle opzichten bij WA veel schade. Op casco kun je goed winst maken.”
Goed verdienen aan casco
Het is volgens de Onink niet voor niets dat leasemaatschappijen casco vaak in eigen beheer doen. “Waar je echt winst op kunt maken, dat wordt door de leasebedrijven vaak in eigen beheer gehouden door zelf afspraken te maken met schadeherstelbedrijven. Ze doen dat zo graag zelf dat er waarschijnlijk goed aan te verdienen is.”
Groei of rendement?
De grote vraag die mobiliteitsverzekeraars moeten beantwoorden is volgens Onink of ze willen groeien of dat ze een goed rendement verkiezen. “Het is een grote bedreiging voor je totale rentabiliteit als je echt een wagenpark gaat verzekeren. Ik zou zeggen: ga voor een degelijk rendement. Dat kun je hartstikke goed realiseren in de schademarkt. Wagenparken zouden niet mijn eerste keus zijn.”
Schadebeheersing is kans
Onink maakt een bruggetje naar de volgende kans: schadebeheersing als reactie op een belangrijke dreiging, de hoge schadelast. “ Met telematica kun je die op de zakelijke markt enorm verbeteren. Een werkgever kan prima tegen zijn werknemer zeggen ‘je krijgt een auto van de zaak, maar er zit wel een telematicaoplossing aan vast’. Als je dat voor de hele populatie doet, dan zie je ook een verbetering van schadelast.” Onink nuanceert: “In de praktijk zitten er haken en ogen aan, maar dit idee biedt theoretisch echt kans om het rendement te verbeteren. Ik geloof er wel in, al moeten er nog wel enorme bergen werk worden verzet om dit te realiseren.”
Elektrische voertuigen zijn bedreiging
De forse toename van het aantal elektrische voertuigen vormt volgens Onink een bedreiging voor verzekeraars in het zakelijke segment. “Elektrische voertuigen zijn oververtegenwoordigd in de wagenparken en hebben veel invloed op de negatieve schadelast. Niet de schade per claim, maar vooral de hogere schadefrequentie”, vervolgt Onink. “De auto’s zijn vaak groter, zowel breder als langer, en ze trekken heel snel op.” Ook zijn de voertuigen minder wendbaar doordat ze veel zwaarder zijn.