“Ik praat met partijen die zelfrijdende voertuigen ontwikkelen. De technologie is klaar. In 2040 bestuurt geen mens meer zelf een auto. Alle voertuigen worden door computers bestuurd. We kunnen debatteren over de tijdshorizon. Maar als je de obstakels in de regelgeving nu zou weghalen, zouden al acht van de tien auto’s autonoom zijn.”
Saar ziet ook het autobezit verdwijnen. De trend van bezit naar gebruik zet door. Zoals streaming van muziek en films de standaard is geworden, zullen abonnementsvormen voor mobiliteit dat ook worden. Die trend begint in de steden en met een generatie die delen heel normaal vindt.
Wie betaalt premie?
Als mensen geen eigenaar meer zijn van de auto, wie betaalt dan de premie en bij een ongeluk? Saar onderscheidt drie risico’s. De hardware, waarvoor de fabrikanten (OEMs, original equipment manufacturers) aansprakelijk zijn. En de software, waarvoor de softwareleveranciers aansprakelijk zijn. Terwijl operators voor het cyberrisico terechtkunnen bij de schadeverzekeraar. Beschikbaarheid van kapitaal is geen probleem. “Er komt in de transitie een enorm (her)verzekeringskapitaal beschikbaar voor OEMs en softwareleveranciers.”
Haken en ogen aan toekomstvisie
Er zitten overigens nog wel een paar haken en ogen aan de toekomstvisie van Saar, erkent hij. “Hoe zorg je bijvoorbeeld voor de doorstroming van het verkeer? Als voetgangers weten dat auto’s voor ze stoppen, zullen ze overal oversteken.” Niet ondenkbaar, als je vanuit de Allianz Tower naar het verkeer op de Coolsingel kijkt… Maar veruit het belangrijkste obstakel is de regelgeving. Kernkamp: “Ondernemers moeten overheden overtuigen. Door ze te laten zien dat er nieuwe manieren zijn om de verkeersproblemen in de steden op te lossen. Scooter-operators doen dat al. En in de Botlek wordt al meer dan twintig jaar zonder incidenten autonoom gereden.”
Samen aan tafel bij overheid
Ook verzekeraars kunnen de vooruitgang helpen. Saar: “Als een operator van een wagenpark en een verzekeraar samen aan tafel gaan zitten met overheden, is het probleem eigenlijk al opgelost. En kun je de ontwikkelingen versnellen.”
Momenteel ligt de nadruk op het menselijke risico. Dat verschuift naar een technologisch risico. Saar: “Wij verzamelen iedere dag data over een miljoen gereden kilometers. Terabytes aan data. En we hebben de infrastructuur om die te analyseren en risico’s te bepalen. Daar voegen we straks de data van autonome voertuigen aan toe.” In deze R&D-fase is het bedrijf al in contact met een fabrikant van autonome auto’s.
Behoefte risicobeheersing blijft
Maar wat blijft is de behoefte aan risicobeheersing en verlaging van de kosten. In de toekomst zal Zego de aansprakelijkheid van OEMs en softwareleveranciers verzekeren. Maar ook het cyberrisico van de operators. In welke fase van de transitie de markt zich ook bevindt, Saar en Kernkamp moedigen makelaars en hun klanten aan nieuwsgierig te zijn. “Want nieuwsgierigheid leidt tot nieuwe oplossingen.”