Sjerlok

Digitale Sherlock Holmes speurt naar 200 in Nederland gestolen auto's

Jaarlijks worden in Nederland een krappe 6.000 auto’s gestolen. De helft daarvan wordt snel teruggevonden. Voor de rest is het vaak zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) en Legentic hebben de handen ineengeslagen om de komende tijd 200 spoorloos verdwenen voertuigen te traceren. Daarmee moet de schadelast voor de gezamenlijke autoverzekeraars wordt teruggedrongen. Alessandro Sta van Legentic legt uit hoe big data hieraan bijdragen.

Voor het Noorse bedrijf Legentic is het ontmaskeren van fraude dagelijkse kost. Via onder meer het SaaS-platform Sjerlok wordt wereldwijd op internet gespeurd naar gestolen goederen, waaronder auto’s. Verzekeraars, leasemaatschappijen en overheidsinstanties spinnen daar garen bij. Sjerlok combineert big data met onder meer kunstmatige intelligentie. Het spoor dat criminelen/fraudeurs – soms zonder dat altijd te beseffen – achterlaten op het wereldwijde web is het goud voor de digitale speurder.

Alessandro Sta
Alessandro Sta: ‘Sjerlok is een dienst die ooit bij Delta Lloyd is begonnen’

Sjerlok bestaat al langer. “Het is een dienst die ooit bij Delta Lloyd, waar ik zelf heb gewerkt, is begonnen”, vertelt Alessandro Sta, director Customer Success bij Legentic. “We hebben op een gegeven moment gezegd ‘het is eigenlijk apart dat wij als verzekeraar niet meer doen om voertuigen, maar ook andere gestolen goederen actief terug te vinden’. Bij Delta Lloyd zijn we daarom een initiatief gestart om een database te creëren die internationale websites ging scrapen om gestolen auto’s te herkennen.”

Met succes werden destijds voor miljoenen euro’s aan gestolen voertuigen teruggehaald. Delta Lloyd stopte uiteindelijk met de dienst – mede in verband met de overname door NN die op stapel stond. Voormalig Delta Lloyd-man Ron Vermeulen kocht Sjerlok dat toen onderdeel werd van het inmiddels door Legentic overgenomen Brightmaven.

‘Je moet alles wat kenmerkend is voor een gestolen auto opnemen in een database’

De digitale variant van Sherlock Holmes speurt wereldwijd naar onder meer gestolen auto’s. Van elk ontvreemd voertuig wordt een profiel opgesteld dat aan de database wordt toegevoegd. “Je moet zo specifiek mogelijk zijn”, vervolgt Sta. “Naast reguliere zaken moet je alles wat kenmerkend is voor de auto opnemen, dus bijvoorbeeld ook een sticker die ergens zit. De profielen worden vertaald.”

Nader onderzoek bij 75 procent-match

De zoektocht gebeurt digitaal op marktplaatsen in allerlei landen, waar voertuigen te koop worden aangeboden. “Bij een 75 procent-match kijken we op basis van de data hoe we verder onderzoek kunnen doen. We schakelen een onderzoeksbureau in om te kijken of dat inderdaad de gestolen auto is; als dat zo is kan nog een confiscatie plaatsvinden en recovery, dus dat de auto terugkomt naar Nederland.”

Het VbV, dat onder de vlag van het Verbond van Verzekeraars opereert en alle gestolen auto’s in Nederland registreert, levert al langer data aan Legentic. Echter, alleen die van de verzekeraars die gebruikmaken van de diensten van het bedrijf. Dat is met het nieuwe samenwerkingsverbond uitgebreid naar alle schadeverzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond.

Schadelast beperken met 4 miljoen euro

Doel van de verzekeraars is om de schadelast te beperken die verband houdt met voertuiggerelateerde criminaliteit en fraude. In een pilot is het streven om tweehonderd voertuigen op te sporen. Dit staat voor een vermindering van de schadelast van pakweg vier miljoen euro. Sta komt op dit bedrag omdat de gemiddelde waarde van een gestolen voertuig 20.000 euro bedraagt.

Verzekeraars betalen via VbV fee

“Wanneer wij een auto hebben gelokaliseerd, doet VbV de rest. Voor onze bestaande klanten geldt dat we alles doen, dus ook bijvoorbeeld het terughalen van de voertuigen. Voor de verzekeraars die nog geen klant zijn doen we dat in deze pilot niet.” De verzekeraars betalen via het VbV een fee op het moment dat een auto wordt teruggevonden.

Bij het opsporen van gestolen voertuigen speelt snelheid een grote rol. “De melding moet snel binnen zijn en de auto moet snel worden gelokaliseerd”, vervolgt Sta, die aangeeft dat gestolen voertuigen vooral hun weg vinden naar Polen, Roemenië, Bulgarije en Afrika. Merk en type zijn volgens Sta een indicatie wat de nieuwe bestemming is van een auto.

Toyota RAV wordt het vaakst gestolen

“De Toyota RAV was in 2022 de auto die het meest is gestolen. De hybride SUV is vierwielaangedreven en heel populair in Afrika. Vaak gaan die via Amsterdam of de haven van Antwerpen in een container naar Afrika”, vertelt Sta. “We hebben contacten in de haven van Antwerpen. Toch is het lastig: tegen de tijd dat de laatste positie is doorgegeven aan de politie staat die auto al lang in een loods in een industriegebied. Je kunt nooit heel nauwkeurig peilen. En de politie kan ook niet zomaar overal binnengaan.”

‘Het gebeurt wel eens dat je van een auto een positie in Antwerpen krijgt, terwijl die al lang in Nigeria rondrijdt’

Dan speelt nog het probleem dat criminelen vaak de devices uit auto’s verwijderen. “Het gebeurt best wel eens dat je een maand later een positie krijgt en dat die aangeeft dat de auto nog steeds in Antwerpen staat. De auto is dan weg en rijdt al lang rond in Nigeria.”