De digitale variant van Sherlock Holmes speurt wereldwijd naar onder meer gestolen auto’s. Van elk ontvreemd voertuig wordt een profiel opgesteld dat aan de database wordt toegevoegd. “Je moet zo specifiek mogelijk zijn”, vervolgt Sta. “Naast reguliere zaken moet je alles wat kenmerkend is voor de auto opnemen, dus bijvoorbeeld ook een sticker die ergens zit. De profielen worden vertaald.”
Nader onderzoek bij 75 procent-match
De zoektocht gebeurt digitaal op marktplaatsen in allerlei landen, waar voertuigen te koop worden aangeboden. “Bij een 75 procent-match kijken we op basis van de data hoe we verder onderzoek kunnen doen. We schakelen een onderzoeksbureau in om te kijken of dat inderdaad de gestolen auto is; als dat zo is kan nog een confiscatie plaatsvinden en recovery, dus dat de auto terugkomt naar Nederland.”
Het VbV, dat onder de vlag van het Verbond van Verzekeraars opereert en alle gestolen auto’s in Nederland registreert, levert al langer data aan Legentic. Echter, alleen die van de verzekeraars die gebruikmaken van de diensten van het bedrijf. Dat is met het nieuwe samenwerkingsverbond uitgebreid naar alle schadeverzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond.
Schadelast beperken met 4 miljoen euro
Doel van de verzekeraars is om de schadelast te beperken die verband houdt met voertuiggerelateerde criminaliteit en fraude. In een pilot is het streven om tweehonderd voertuigen op te sporen. Dit staat voor een vermindering van de schadelast van pakweg vier miljoen euro. Sta komt op dit bedrag omdat de gemiddelde waarde van een gestolen voertuig 20.000 euro bedraagt.
Verzekeraars betalen via VbV fee
“Wanneer wij een auto hebben gelokaliseerd, doet VbV de rest. Voor onze bestaande klanten geldt dat we alles doen, dus ook bijvoorbeeld het terughalen van de voertuigen. Voor de verzekeraars die nog geen klant zijn doen we dat in deze pilot niet.” De verzekeraars betalen via het VbV een fee op het moment dat een auto wordt teruggevonden.
Bij het opsporen van gestolen voertuigen speelt snelheid een grote rol. “De melding moet snel binnen zijn en de auto moet snel worden gelokaliseerd”, vervolgt Sta, die aangeeft dat gestolen voertuigen vooral hun weg vinden naar Polen, Roemenië, Bulgarije en Afrika. Merk en type zijn volgens Sta een indicatie wat de nieuwe bestemming is van een auto.
Toyota RAV wordt het vaakst gestolen
“De Toyota RAV was in 2022 de auto die het meest is gestolen. De hybride SUV is vierwielaangedreven en heel populair in Afrika. Vaak gaan die via Amsterdam of de haven van Antwerpen in een container naar Afrika”, vertelt Sta. “We hebben contacten in de haven van Antwerpen. Toch is het lastig: tegen de tijd dat de laatste positie is doorgegeven aan de politie staat die auto al lang in een loods in een industriegebied. Je kunt nooit heel nauwkeurig peilen. En de politie kan ook niet zomaar overal binnengaan.”