Arno Onink (Trend-Rx):

'Wagenpark verzekeren? Niet als je degelijk rendement wil'

De leaseautomarkt is dé groeimarkt voor mobiliteitsverzekeraars die al leasewagens in portefeuille hebben. “Als je het goed aanpakt, ligt daar een kans”, is de overtuiging van Arno Onink, eigenaar van onderzoeksbureau Trend-Rx. “Je moet alleen wel veel actuariële capaciteit vrijmaken om de risico’s goed in te schatten.”

Arno Onink, Trend-Rx

Onink volgt de trends op het terrein van schadeverzekeringen op de voet. Als hij praat over zakelijke mobiliteit, denkt hij eigenlijk alleen in leasewagens en de bijbehorende wagenparken. “Dat is het belangrijkste dat er is”, zegt hij. “Het is een groot marktsegment en een groeiend marktsegment in vergelijking met allerlei andere mobiliteitsverzekeringen in de zakelijke schademarkt. De rest gerommel in de marge.” Hij doelt bij dit laatste op verzekeringen voor deelauto’s en deelscooters.

Private lease én OV-abonnement

“De zakelijke personenautomarkt is by far het belangrijkste. Daarnaast ook nog wel de vrachtwagens en dergelijke, maar die markt is klein ten opzichte van die van de personenwagens.” Dat bij steeds meer organisaties de leaseauto wordt ingeruild voor een mobiliteitsbudget lijkt amper invloed te hebben op het leasewagenpark. “In de praktijk komt het er toch vaak op neer dat dan wordt gekozen voor lease in combinatie met een OV-abonnement.”

Leaseauto nog lang niet passé

De leaseauto is daarom niet bepaald passé volgens Onink. “Als je naar de afgelopen pakweg vijf jaar kijkt, dan groeit het aantal leasewagens elk jaar – met uitzondering van 2020 – nog steeds in Nederland. “De zakelijke leasewagenparken groeien. Private lease is heel snel gegaan en tegelijkertijd zie je dat de normale lease ook goed groeit, al is dat nou ook weer niet met tientallen procenten.” Een verklaring voor dit laatste is volgens Onink dat steeds meer bedrijven er organisaties afscheid hebben genomen van het eigen wagenpark en bedrijfsauto’s leasen.

‘Leasebedrijven zijn niet altijd de gemakkelijkste tegenpartijen’

Onink geeft aan dat in 2018 nog ruim een op de tien auto’s een leasevoertuig was. Nu ligt dat aandeel op ongeveer 15 procent. “Voor verzekeraars is lease een kans”, vervolgt hij. Al is dat volgens hem alleen van toepassing op verzekeringsmaatschappijen die al actief zijn op dit terrein. Voor verzekeraars die het klappen van de zweep niet kennen, is het vrijwel geen optie om de leasemarkt te betreden, meent Onink. “Het is heel moeilijk om daar tussen te komen. Het is een aparte markt: de leasebedrijven zijn niet altijd de gemakkelijkste tegenpartijen. Ik heb nog nooit gehoord van een leasebedrijf dat verlies draait. Dat komt omdat ze ongelooflijk goed voor zichzelf zorgen.”

Leaseplan is ook verzekeraar

Leasemaatschappijen kunnen een bedreiging vormen voor de reguliere verzekeraars. Leaseplan is bijvoorbeeld zelf al actief als verzekeraar. Onink verwacht dat concurrenten volgen. “Zo is Alphabet, de leasedochter van BMW, gefuseerd met BMW Financial Services. Hoewel ze het ontkennen, zou het me niet verbazen als die op termijn hun eigen wagenpark gaan verzekeren. BMW FS is wereldwijd erg groot.” Onink stelt dat deze organisatie zo goed gefund is dat het probleemloos het risicodragerschap aankan. “Ze hebben al eigen verzekeringsexperts rondlopen die onderhandelen met maatschappijen. Het risicodragerschap is in mijn beleving een relatief kleine stap om te maken.”

Leasemaatschappijen bedreiging?

Concurrentie van leasemaatschappijen kan in de optiek van de eigenaar van Trend-Rx een bedreiging zijn voor verzekeraars, omdat die marktaandeel afsnoepen. “Al is het in die markt ook lastig om goede winst te maken. De leasemarkt is een optie als je wil groeien; er zijn maar weinig groeimarkten in het schadesegment en de leasemarkt is dat wel. Vanuit dat perspectief is het interessant.”

‘Wanneer je wilt groeien in het leasesegment moet je veel actuariële capaciteit vrijmaken’

Het is overigens echt zaak om veel aandacht aan dit marktsegment te besteden wanneer groei het credo is, stelt Onink. “Je moet veel actuariële capaciteit vrijmaken om de risico’s goed in te schatten. Doe je dat niet, dan gaat het fout. De rentabiliteit is immers heel slecht. Een verzekeraar verdient geld met de cascopolis; een wagenpark wordt zelden casco verzekerd. Verzekeraars lijden in alle opzichten bij WA veel schade. Op casco kun je goed winst maken.”

Goed verdienen aan casco

Het is volgens de Onink niet voor niets dat leasemaatschappijen casco vaak in eigen beheer doen. “Waar je echt winst op kunt maken, dat wordt door de leasebedrijven vaak in eigen beheer gehouden door zelf afspraken te maken met schadeherstelbedrijven. Ze doen dat zo graag zelf dat er waarschijnlijk goed aan te verdienen is.”

Groei of rendement?

De grote vraag die mobiliteitsverzekeraars moeten beantwoorden is volgens Onink of ze willen groeien of dat ze een goed rendement verkiezen. “Het is een grote bedreiging voor je totale rentabiliteit als je echt een wagenpark gaat verzekeren. Ik zou zeggen: ga voor een degelijk rendement. Dat kun je hartstikke goed realiseren in de schademarkt. Wagenparken zouden niet mijn eerste keus zijn.”

Schadebeheersing is kans

Onink maakt een bruggetje naar de volgende kans: schadebeheersing als reactie op een belangrijke dreiging, de hoge schadelast. “ Met telematica kun je die op de zakelijke markt enorm verbeteren. Een werkgever kan prima tegen zijn werknemer zeggen ‘je krijgt een auto van de zaak, maar er zit wel een telematicaoplossing aan vast’. Als je dat voor de hele populatie doet, dan zie je ook een verbetering van schadelast.” Onink nuanceert: “In de praktijk zitten er haken en ogen aan, maar dit idee biedt theoretisch echt kans om het rendement te verbeteren. Ik geloof er wel in, al moeten er nog wel enorme bergen werk worden verzet om dit te realiseren.”

Elektrische voertuigen zijn bedreiging

De forse toename van het aantal elektrische voertuigen vormt volgens Onink een bedreiging voor verzekeraars in het zakelijke segment. “Elektrische voertuigen zijn oververtegenwoordigd in de wagenparken en hebben veel invloed op de negatieve schadelast. Niet de schade per claim, maar vooral de hogere schadefrequentie”, vervolgt Onink. “De auto’s zijn vaak groter, zowel breder als langer, en ze trekken heel snel op.” Ook zijn de voertuigen minder wendbaar doordat ze veel zwaarder zijn.

‘Snel optrekken van elektrische auto's zorgt voor heel veel schade’

Uit de statistieken blijkt dat het aantal parkeerschades veel hoger ligt bij elektrische voertuigen. Ook het veel sneller optrekken van elektrische auto’s is een potentieel risico voor de schadelast. “Het zou al veel schelen als iedereen een nieuw rijbewijs moet halen voor elektrisch rijden”, aldus Onink. “En een startvertrager zou er op moeten komen. Maar dat wil de consument wereldwijd niet. Want wat zo leuk is aan elektrisch rijden is dat snelle optrekken. Dus autofabrikanten willen dat er in houden, maar het is wel de oorzaak van veel schade.”