‘Schadeafhandeling vaak onnodig langzaam, maar waarom?’
Snel, kleinschalig en flexibel: daarmee wil Simplifai zich onderscheiden van de grote AI-bedrijven. De Noorse insurtech betrad de Nederlandse markt vorig jaar. Inmiddels haalden Allianz, Nh1816, Van Ameyde Groep en Söderberg & Partners de zogeheten Digital Employee-technologie van het bedrijf in huis. Een kennismaking met Simplifai en country manager voor de Benelux en Duitsland, Kyrre Garseth.
Waarom heeft Simplifai Nederland gekozen voor uitbreiding?
“Het is voor Simplifai een logische stap om vanuit Scandinavië uit te breiden naar Nederland. Nederland lijkt meer op Scandinavië dan bepaalde andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Het is een klein en overzichtelijk land dat qua cultuur en zakendoen veel op Scandinavië lijkt. Ook bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk kijken vaak naar Nederland als een eerste stap voor uitbreiding. Een groter land als Duitsland is structureel anders. Het risico is daar groter, je kunt niet klein en voorzichtig beginnen zoals dat in Nederland kan. Nederland lijkt ook op Scandinavië als het gaat om technologische ontwikkeling. Neem het gebruik van contant geld, dat wordt in Duitsland in veel grotere mate gebruikt. De stap is daarom met bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk veel groter, waardoor het moeilijker is om nieuwe technologie in te voeren.”
‘Kunstmatige intelligentie is een omvangrijk thema waarvan het niet altijd duidelijk is wat het inhoudt’
Waar ligt jullie focus?
“Kunstmatige intelligentie is een omvangrijk thema waarvan het niet altijd duidelijk is wat het inhoudt. Het is onze focus om daarin concreet te zijn. Daarmee maken we kunstmatige intelligentie toegankelijk en makkelijk voor bedrijfsleiders om mee aan de slag te gaan. We zijn begonnen met schadeafhandeling. Dat wordt in bijna de hele verzekeringssector min of meer handmatig gedaan. Onnodig, want het kan geautomatiseerd en daarmee sneller. Het tekort aan personeel en inflatie vergroot bovendien het belang hiervan. Het schade-afhandelingsproces is een concreet voorbeeld. Dat zien we bij de grote verzekeraars en nu ook bij de intermediairs. Verzekeraars weten ons al langer te vinden dankzij de consolidatie. Het intermediair loopt iets achter, maar ook daar zien we veel beweging.”
Naar welke andere landen wil Simplifai uitbreiden?
“Een logische stap zou Duitsland zijn, maar dat moet geleidelijk gebeuren. We zijn nog steeds een relatief kleine organisatie met ruim honderd medewerkers. We groeien snel in Nederland, maar gaan pas naar Duitsland kijken als we een solide basis van klanten hebben. We kunnen veel bieden aan verzekeraars en intermediairs. Daarnaast zitten we ook in India, waar een van onze oprichters vandaan komt. Hij heeft daar contacten en weet wat daar werkt. Dat kan zomaar een basis worden voor een uitbreiding naar andere landen in Azië.”
‘Onze filosofie is dat we kunstmatige intelligentie concreet en simpel maken’
Liggen er nog nieuwe samenwerkingen in Nederland in het verschiet?
“Daar zijn we mee bezig, maar de markt wil natuurlijk ook zien wat we kunnen. Onze filosofie is dat we kunstmatige intelligentie concreet en simpel maken. Als het te abstract blijft, wordt het niet opgepakt. Neem het lezen van e-mails en documenten. Dat kan een mens wel doen, maar een algoritme kan dat ook leren. Klanten begrijpen niet zo snel dat ze zoiets simpels kunnen automatiseren. Wij proberen daar bewustwording voor te creëren. Als ik kijk naar wat er de laatste jaren is gebeurd op het gebied van kunstmatige intelligentie dan zijn het de grote consultancypartijen die meerjarige grote projecten doen bij de corporates. Dat blijft zo’n black box: het is vaak heel veel omvattend en ondoorzichtig wat daar gebeurt. Dat is onze ‘vijand’, dat willen wij niet. We doen het snel, kleinschalig en flexibel, zodat ook kleine intermediairs het uiteindelijk zonder ons kunnen bijhouden.”