Hoe breng je de ORV en uitvaartverzekering naar een jonge, gezonde doelgroep? De ‘logische’ boodschap over hypotheek of huur en uitvaart komt niet aan. Daarom moet je het niet over verzekeringen hebben, maar over wat klanten willen ná hun dood, vindt Phil Zeidler, medeoprichter van DeadHappy.
Als ondernemer is Zeidler geen onbekende in de Engelse verzekeringsmarkt, waarin hij meerdere schadeverzekeringsbedrijven heeft opgericht en gerund. De levensmarkt lag niet op zijn weg, tot hij zelf op de intensive care belandde. Zeidler zegt daarover: “Een vrouw, twee jonge kinderen, dat zet je aan het denken. Ik had wel een levensverzekering, maar die paste niet meer bij mijn situatie. Toen ik de verzekering wilde aanpassen, kreeg ik te horen dat dat niet kon. Vanuit het perspectief van de klant was dat een hele vreemde ervaring.”
Met die persoonlijke ervaring ging Zeidler op onderzoek uit. “Polissen die 25 jaar lopen en die je niet kunt aanpassen. Elk jaar dezelfde premie, terwijl je risico aan het begin van die lange looptijd veel lager is.” Mensen vinden de bekende financieringsrisico’s, zoals hypotheek en uitvaart, saai, heeft Zeidler ondervonden. Bovendien zien veel mensen ‘leven’ als een product waarvoor je naar een adviseur moet, wat een drempel kan zijn. Miljoenen mensen die een reëel risico lopen, zijn dan ook niet verzekerd.