Als we alleen nog maar adviseren en niet meer lukraak verkopen, wordt het gegeven advies vanzelf waardevoller. De eindklant zal een advies meer op waarde schatten wanneer er bij hem niet het gevoel bekruipt dat hem een polis is verkocht. Vraag jezelf eens af of je weleens geadviseerd hebt om een risico juist niet te verzekeren, hoe zal de klant dan reageren?
Naast dat het advies van waarde moet zijn voor de eindklant dient het ook waardevol voor de adviseur te zijn. Het geven van adviezen levert tenslotte omzet op. Provisies op zakelijke schades en inkomen blijven voorlopig buitenschot. Maar voor hoe lang?
Zorg er dus voor dat het advies dat jij aan de ondernemer geeft, waardevol is. Hij vertrouwt op jouw kennis en kunde, ga daar niet te licht mee om. Denk eraan, jouw advies is van waarde, weet dat daarom ook op waarde te schatten bij het bepalen van jouw beloning.
Voldoende aandacht voor klanten
Boeken vol zijn aan dit onderwerp gewijd. Het is een veel besproken onderwerp, hoe zorg je ervoor dat jouw klanten voldoende aandacht krijgen en dat je voldoende met hen communiceert zodat ze zich niet vergeten voelen? Wat is er de afgelopen drie jaar veranderd op dit vlak? Veel, maar ik vraag me af of het in positieve zin is veranderd. Drie jaar geleden werkten we niet grotendeels vanuit huis, hadden we nog nooit van Covid-19 gehoord en hadden we nog de intentie om geregeld bij onze klanten op bezoek te gaan. Na twee jaar lockdowns en thuiswerken, zijn we vergeten de draad weer op te pakken. Er wordt nog veel vanuit een zolderkamer gewerkt, velen van ons hebben ontdekt dat een meeting ook online kan en even spontaan ergens een kantoor binnenwandelen, wordt niet overal meer op prijs gesteld.
Barbara Stoopman