Op de AMdag van afgelopen maart introduceerde Penni.io zich aan de Nederlandse markt. Hoe is dat verlopen?
Milad Saleh: “Het was goed om te zien dat er een vrij sterke interesse is in embedded insurance. Nederland is goed ontwikkeld als het gaat om het aantal polissen die digitaal worden verkocht. Kijk je naar de ontwikkeling op het gebied van embedded insurance dan lopen we achter bij landen als Frankrijk, Italië en Denemarken. Googel je hier bijvoorbeeld naar in Nederland dan krijg je nauwelijks resultaten, waar dat in andere Europese landen wel het geval is. Er is dus nog veel ruimte om te leren en te ontwikkelen als het gaat om embedded insurance in Nederland.”
Hoe denk je dat het komt dat we daarin nog niet zo ver zijn als andere landen?
Saleh: “De Nederlandse verzekeraars zijn goed in de verkoop via adviseurs, brokers en ook het directe digitale kanaal. Maar tegelijkertijd zijn er kleine problemen in de markt ontstaan die langzaamaan steeds serieuzer worden. Een van deze problemen is de verkoop van autoverzekeringen. Die is tegenwoordig nauwelijks nog winstgevend. De concurrentie op dit gebied is zo hoog dat verzekeraars alleen winst maken als mensen minimaal twee jaar klant zijn. En we weten allemaal dat we als Nederlanders constant op zoek zijn naar de beste prijzen; dat maakt het erg moeilijk.”
Waarom is embedded insurance de oplossing?
Saleh: “Het idee achter embedded insurance is niet om massaal op Google te concurreren, maar daar te zijn waar het verzekeringsproduct er echt toe doet. Bijvoorbeeld wanneer iemand online een nieuwe auto zoekt of naar de prijzen van smartphonereparatie kijkt. Geef dan de mogelijkheid om te berekenen hoeveel het kost om een auto of smartphone te verzekeren, in plaats van te wachten tot de klant via Google naar je toe komt. Nu gaat dat misschien nog goed, maar de prijzen van advertenties op Google blijven stijgen naarmate meer verzekeraars en tussenpersonen naar online verhuizen. Het aanbod van verzekeringen op internet verdubbelt, maar de vraag groeit niet mee.”
Jeppe Klausen: “Als je globaal kijkt naar de verzekeringsdistributie, zie je veel tussenpersonen. Zij verkopen al verzekeringen sinds de negentiende eeuw. Het is dus niks nieuws dat verzekeraars hun producten op die manier aan de man brengen. Deze manier van distributie is onder meer een gevolg van traditie. In veel landen heb je nog steeds fysieke winkels en willen mensen een persoonlijk gesprek als ze een verzekering afsluiten. Deze lange keten van tussenpersonen drijft de prijs van verzekeringen omhoog, wat niet gunstig is voor de eindklant. Tegelijk blijft het lastig voor verzekeraars om op het juiste moment relevant te zijn. Wij denken daarom dat er een toenemende verschuiving naar online distributie zal plaatsvinden.”