Carla Hidding werkt al 6 jaar in de rol van innovatiemanager bij a.s.r. en Aegon Hypotheken. Daarvoor werkte ze al meer dan 20 jaar in het adviseursvak. Ze weet dus veel van de hypotheekwereld. Haar doel: zo snel mogelijk duidelijkheid bieden aan de klant. Want een huis kopen is al spannend genoeg.
Ambitie met brondata
“We zijn één van de initiatiefnemers geweest van het convenant brondata. Het doel van dat convenant is om januari 2025 een hypotheekaanvraag van een doorstromer in loondienst geaccepteerd te krijgen met brondata. Zo wordt het voor consumenten een stuk makkelijker om een hypotheekaanvraag te doorlopen. Onze ambities zijn groter. De koper van nu (millennial) is zeer digitaal vaardig en verwacht alles met een mobiele telefoon te kunnen doen. Dan is het hypotheekproces nog best traditioneel. We nemen daarom ook deel aan innovatieve ontwikkelingen. Bijvoorbeeld de komst van wallets. De klant bepaalt dan zelf wat die wel of niet wil delen vanaf de mobiele telefoon. Deze wallets kun je gebruiken bij verschillende type dienstverlening. Ook in het traject van advies en een hypotheek aanvragen.”
“We gaan voor de initiatieven die kansrijk én glansrijk zijn”
De initiatieven samen met branchepartijen en start ups zijn vaker succesvol. Want dan is het draagvlak groter, met een grotere klantgroep en meer adviseurs. Datadelen via HDN is een recenter voorbeeld na IBL. Datadelen is eind 2020 live gezet en nu in 2024 zijn steeds meer branchepartijen hierop aangesloten. Hidding: “Aegon en a.s.r. steken vaak in de koplopersgroep al tijd en energie in nieuwe ontwikkelingen. Door samen op te trekken bij branche-initiatieven kunnen we de hypotheekmarkt sneller innoveren.”
“De koper van nu (millennial) is zeer digitaal vaardig en verwacht alles met een mobiele telefoon te kunnen doen.”
Met brondata is het akkoord voor de klant 5 dagen sneller
“Inkomensbepaling Loondienst is ondertussen een bekend begrip. Dat is in 2016 gestart, we zijn nu 8 jaar verder. Veel adviseurs hebben al ervaring opgedaan maar gebruiken het nog niet áltijd. Nog steeds is onvoldoende bekend wat het allemaal kan. Leuk weetje: het aanvraagproces versnelt met 5 dagen ten opzichte van het ‘gewone’ proces. Met brondata levert de adviseur minder stukken aan en de beoordeling met brondata levert snelheid op. De adviseur kan dan snel zekerheid bieden aan de klant over de hypotheekaanvraag. Dat is meer dan een dossier. Dat is 5 dagen eerder weten of je het droomhuis wel of niet kunt kopen.”
Twee hypotheeklabels: eerste stap nieuwe Aegon-aanvragen via ander portaal
Aegon en a.s.r. zijn nu nog twee hypotheekbedrijven. Elk met een eigen merk en producten. Het kan daarom zo zijn dat advieskantoren nog weinig merken van de samenvoeging. “Dat gaat vanaf januari 2025 veranderen. Dan werken we nauwer met elkaar samen en als eerste gaan we de overstap maken voor de nieuwe hypotheekaanvragen. De hypotheekaanvragen van Aegon voor nieuwe klanten gaan dan via het Stater-systeem. Onze Aegon-acceptanten doen zelf de acceptatie met al hun kennis en know how. Dat is de eerste stap in de integratie van onze systemen. Goed om te weten: onze klanten kunnen nog steeds hun Aegon-hypotheek blijven verhogen voor verbouwing, verduurzaming en verhuizing”, vertelt Hidding.
“Door samen op te trekken bij branche-initiatieven kunnen we de hypotheekmarkt sneller innoveren.”
Best of both worlds tussen a.s.r. en Aegon waar dat kan
“Nu we samengaan met hypotheken van a.s.r. maken we keuzes die voor beide labels goed werken. Want we brengen onze processen en beleid steeds meer in lijn met elkaar. Ook gaan we via het Stater-systeem datadelen mogelijk maken. Dat merkt u dan voor Aegon en a.s.r. hypotheekaanvragen via Stater.”
Doorbouwen aan een duurzame relatie
Als we het over duurzaamheid hebben, gaat het niet alleen om het verduurzamen van de woning, maar ook om de onderlinge relaties. Adviseurs willen graag weten welke kansen zij hebben in hun bestaande portefeuille. Actief klantbeheer is erg belangrijk. Hidding: “Met de portefeuilledownload in de Stater-omgeving en het actueel hypotheekbeeld via HDN krijgt een adviseur een completer beeld. Ook ondersteunen wij met gezamenlijke mailings. Zodat we samen doorlopend aandacht geven aan onze klanten. We willen de juiste momenten kiezen en dat combineren met slim digitaliseren met de inzet van data.”
Dit artikel is gesponsord door Aegon Nederland, nu onderdeel van a.s.r.