Column

Verzekeringen zijn het sluitstuk van advies, nooit de basis

Drie jaar geleden schreef ik in mijn boek ‘Het Nieuwe Verzekeren’ over mijn vijf kernwaarden. Is er iets veranderd de afgelopen drie jaar? Ja, dat denk ik wel. Goed om hier eens bij stil te staan.

Steeds vaker spreek ik adviseurs die vanuit het advies een relatie met een klant bouwen in plaats van het sluiten van een polis. Spreek ik deze collega’s hierover omdat ze mijn visie hierop kennen? Ja, dat denk ik ook. Ze weten dat dit een belangrijk onderwerp voor mij is en ik vind het fijn om te merken dat deze adviseurs mij opzoeken om hierover met mij in gesprek te gaan. Nog te weinig kom ik bij deze kantoren over de vloer om te kunnen zeggen of er in de praktijk ook daadwerkelijk zo gehandeld wordt.


In jaren niets veranderd

Aan de andere kant van de tafel zit de klant. En bij veel ondernemers hoor ik toch helaas nog veel andere geluiden. Ondernemers die het gevoel hebben dat hun adviseur alleen langs komt als er een polis ‘verkocht’ kan worden. Onlangs nog sprak ik een ondernemer die elf jaar geleden met zijn nieuwe bedrijf klant bij mij werd. Ik was nog werkzaam bij mijn laatste werkgever en hielp hem met de benodigde zaken. Nu, ruim elf jaar later, spraken we elkaar weer. Hij is succesvol met zijn onderneming en ik ben inmiddels ook zelfstandig. Maar er was in die jaren voor hem niet veel veranderd. Hij was nog steeds klant bij het bewuste kantoor en kreeg niet het idee dat er met hem werd meegedacht op risiconiveau.


Lukraak polissen sluiten

Dit laatste bleek uit de stukken die hij mij later via e-mail toestuurde. De onderneming is fors gegroeid maar het lijkt er sterk op dat er lukraak wat polissen zijn gesloten zonder dat hier een daadwerkelijk plan achter zat. Waarom waren de zaken zo geregeld, wat zijn de achterliggende gedachten? In mijn optiek zijn verzekeringen het sluitstuk van het advies, nooit de basis van het advies!

‘Als we alleen nog maar adviseren en niet meer lukraak verkopen, wordt het gegeven advies vanzelf waardevoller’

Als we alleen nog maar adviseren en niet meer lukraak verkopen, wordt het gegeven advies vanzelf waardevoller. De eindklant zal een advies meer op waarde schatten wanneer er bij hem niet het gevoel bekruipt dat hem een polis is verkocht. Vraag jezelf eens af of je weleens geadviseerd hebt om een risico juist niet te verzekeren, hoe zal de klant dan reageren?

Naast dat het advies van waarde moet zijn voor de eindklant dient het ook waardevol voor de adviseur te zijn. Het geven van adviezen levert tenslotte omzet op. Provisies op zakelijke schades en inkomen blijven voorlopig buitenschot. Maar voor hoe lang?

Zorg er dus voor dat het advies dat jij aan de ondernemer geeft, waardevol is. Hij vertrouwt op jouw kennis en kunde, ga daar niet te licht mee om. Denk eraan, jouw advies is van waarde, weet dat daarom ook op waarde te schatten bij het bepalen van jouw beloning.

Voldoende aandacht voor klanten

Boeken vol zijn aan dit onderwerp gewijd. Het is een veel besproken onderwerp, hoe zorg je ervoor dat jouw klanten voldoende aandacht krijgen en dat je voldoende met hen communiceert zodat ze zich niet vergeten voelen? Wat is er de afgelopen drie jaar veranderd op dit vlak? Veel, maar ik vraag me af of het in positieve zin is veranderd. Drie jaar geleden werkten we niet grotendeels vanuit huis, hadden we nog nooit van Covid-19 gehoord en hadden we nog de intentie om geregeld bij onze klanten op bezoek te gaan. Na twee jaar lockdowns en thuiswerken, zijn we vergeten de draad weer op te pakken. Er wordt nog veel vanuit een zolderkamer gewerkt, velen van ons hebben ontdekt dat een meeting ook online kan en even spontaan ergens een kantoor binnenwandelen, wordt niet overal meer op prijs gesteld.

Barbara Stoopman

Barbara Stoopman

Barbara Stoopman is is risicomanager en auteur van Het Nieuwe Verzekeren