‘Focus ligt op schade zakelijk en inkomen’

Als one-stop-shop biedt Nedasco altijd een verzekeringsoplossing

Tim Schoonbergen: “Een hechte band met de adviseurs zal onze dienstverlening nog verder ten goede komen.”

Nedasco wil financieel adviseurs altijd een verzekeringsoplossing kunnen bieden. Dat is tegenwoordig niet altijd eenvoudig. Daarom heeft de serviceprovider zich voor zakelijke (schade)verzekeringen ontwikkeld tot een one-stop-shop in de breedste zin van het woord. Tim Schoonbergen, algemeen directeur van Nedasco, legt graag uit wat de financieel adviseur daaraan heeft. 

“Wij zien voor financieel adviseurs steeds meer mogelijkheden in de zakelijke markt. Dáár kunnen zij het verschil maken”, vertelt Tim. “Hier ligt een mooie taak voor ons als serviceprovider. Onze focus ligt de komende jaren dan ook op schade zakelijk en op de inkomensmarkt. Daar zien wij de meeste kansen om de financieel adviseur bij te staan. Daarbij kan zakelijk niet zonder particulier. We zorgen dan ook dat we een mooie, complete range aan particuliere producten in ons aanbod hebben.”

Sinds een aantal jaren is het moeilijker om risico’s in volmacht te sluiten, vooral specifieke en complexe risico’s. En de trend van standaardisering en maatwerk is nog steeds gaande. Om effectief op die trend in te spelen, leek het de serviceprovider een goed idee om een one-stop-shop te worden voor volmacht-, provinciale en beursproducten.

Breed zoeken naar oplossingen

“One-stop-shop betekent dat een financieel adviseur die met een risico bij ons komt altijd een verzekeringsoplossing krijgt”, aldus Tim. “Eerder keken we dan bijna alleen naar de volmachtmogelijkheden. Maar we merkten dat we de adviseur hiermee steeds minder goed konden helpen en soms zelfs nee moesten verkopen. Dat past niet bij onze missie: de adviseur zo goed mogelijk helpen bij het onafhankelijk adviseren en bij het succesvol ondernemen. Daarom kijken we nu breder.” 
 

Arno van Norden

Arno van Norden: “We zijn doorontwikkeld tot een one-stop-shop voor volmacht, provinciaal en beurs.”

Arno van Norden, manager schadeverzekeringen, vult aan: “Als eerste zoeken we een verzekeringsoplossing in volmacht, maar als dat niet mogelijk is, kijken we naar de opties voor provinciaal en beurs. We zijn op die manier doorontwikkeld tot een one-stop-shop voor volmacht, provinciaal en beurs. En daarbij bieden we ook de nodige ondersteunende tooling en kennis. De one-stop-shop past uitstekend bij onze dienstverlening aan de zakelijk financieel adviseur. Want die kan voor alle zakelijke risico’s bij ons terecht.”  

Poolproduct sluit naadloos aan op beurs

Arno vertelt verder: “Daarbij moeten we niet vergeten dat er wel degelijk nog veel mogelijk is in volmacht. Zo hebben we sinds 1 maart voor brandverzekeringen een poolproduct, waardoor we risico’s tot 10 miljoen kunnen onderbrengen in volmacht. En met de verzekeraars in de pool hebben we de afspraak gemaakt dat alles wat daarboven komt direct aansluit op de beurs. Er is dus geen gat tussen wat we in de volmacht kunnen en wat op de beurs kan. Ook heerst er soms nog het misverstand dat wij duurdere auto’s niet in de volmacht kwijt zouden kunnen. Standaard auto’s tot twee ton zijn vaak prima bij ons onder te brengen.”

Tooling, kennis en sparren 

Nedasco vindt bij de one-stop-shop de ondersteunende tooling en kennis ook erg belangrijk. Arno vertelt: “Als het makkelijk kan, moeten we het ook makkelijk doen. Voor een simpele AVB gebruik je eenvoudige tooling. Niet allerlei lastige aanvraagformulieren en uitgebreide gesprekken. Dan moet je gewoon snel en eenvoudig een premie kunnen krijgen of kunnen vergelijken, zodat je snel een offerte hebt voor je klant.” 

Daar voegt Tim aan toe: “In sommige gevallen is het moeilijker om tot een goed product te komen. Wij merken dat er dan een grote behoefte is bij financieel adviseurs om te kunnen sparren met specialisten. Als een adviseur alleen samenwerkt met een verzekeraar, komt er vaak maar één oplossing naar boven. Als hij met ons spart, heeft hij meer opties. Wij kijken objectiever naar de markt. Hierdoor kan de adviseur een voorsprong nemen.” 

‘Als het makkelijk kan, moeten we het ook makkelijk doen’

“Het kunnen bieden van een goede verzekeringsoplossing staat of valt met de mensen met wie je werkt,” vindt Tim. “Daarom investeert Nedasco in kennis en in goede mensen. Eerder werden onze medewerkers opgeleid om te kijken naar de mogelijkheden binnen volmacht. Nu worden ze opgeleid om de beste verzekeringsoplossing te zoeken. En de beste oplossing kan ook provinciaal of beurs zijn.” 

Meer dan verzekeringen

Om een complete serviceprovider te zijn wil Nedasco meer bieden dan verzekeringen alleen. Het gaat om het totaalplaatje. De afdeling Inkomen van Nedasco loopt al een paar jaar aan kop met goede tooling en de aanvullende diensten Arbonext en Be Suitable. Die extra dienstverlening krijgt ook buiten Inkomen meer aandacht. Arno zegt: “We zijn nu aan het kijken hoe we zoiets kunnen doortrekken naar onze afdeling Schade Zakelijk. Bijvoorbeeld hoe we de adviseur kunnen helpen bij risico-inventarisatie. Daarnaast vinden we kennis delen erg belangrijk. Regelmatig organiseren we webinars en trainingen, en publiceren we blogs, checklists en white papers.”

Weten wat er speelt

“We zijn in 2021 een samenwerking met BSB Volmachten aangegaan. We zien dat hun medewerkers een heel nauwe band hebben met de adviseurs. Omdat ze klein zijn, kennen de medewerkers de adviseurs goed. Dat sprak ons erg aan. Daarom hebben we recent klantteams geïntroduceerd. Zij behandelen alles van een kantoor. Dus offertes, aanvragen en mutaties. Zo weten ze nog beter wat er speelt bij het kantoor en wat die adviseur nodig heeft. Wel zo persoonlijk. En een hechte band met de adviseurs zal onze dienstverlening nog verder ten goede komen,” besluit Tim.

Dit artikel is gesponsord door Nedasco