“Als je baan of inkomen plotseling in gevaar is, komt je wereld behoorlijk op zijn kop te staan. Gelukkig kunnen wij er in dat soort situaties voor mensen zijn.” Aan het woord is mr. Debby van der Lede-Verkerk, rechtsbijstandadviseur bij Klaverblad Verzekeringen. In 2021 hielp zij een klant die zijn baan dreigde te verliezen.
De klant (die in dit artikel graag anoniem blijft) van Debby zocht in augustus 2021 rechtshulp: “Vrij onverwacht kwam er een beslissing vanuit de organisatie om het onderdeel waar ik werkte, weg te bezuinigen. Per 1 januari 2022 zou mijn functie vervallen. Ik kreeg twee keuzes: een loopbaan- of outplacementtraject volgen, of direct ontslag. De situatie maakte me boos, met een groot gevoel van onrecht. Toen besloot ik aanspraak te maken op mijn rechtsbijstandverzekering.”
Wat heeft de klant echt nodig?
Na een paar dagen nam Debby contact met hem op: “Eerst heb ik goed naar zijn verhaal geluisterd. Ik ben dan wel juridisch geschoold, maar het werk is doorspekt met emoties: als juridisch adviseur wil je je inleven in iemands situatie, je biedt steun. Je zoekt naar wat een klant echt nodig heeft. Ik herken mijzelf niet in het commerciële beeld dat mensen vaak hebben van juristen of advocaten. Ik ben mezelf, ik ben nuchter en ik probeer voor onze klanten zo toegankelijk mogelijk te zijn. Ik creëer een band. Ik ben altijd open en eerlijk, ik vraag wat iemand van mij verwacht, welk resultaat hij voor ogen heeft. Daarna schets ik de kansen, risico’s en mogelijkheden. Want ja: ik heb mijn wetboeken en rechtspraak waar ik uit kan putten, maar wil iemand echt de juridische strijd, of een principieel gevecht aangaan met een wederpartij? Dat is niet altijd verstandig, en er zijn misschien andere oplossingen die beter bij de klant of zijn situatie passen.”
Samen het traject in
De klant van Debby vult aan: “Ik wilde inderdaad geen strijd. De relatie met mijn werkgever wilde ik goed houden, en zelf met ze in gesprek blijven.” Debby: “Op die voet gaan we dan verder. We wilden het liever niet tot het weigeren van een functieaanbod of een ontslagprocedure laten komen. De klant wilde graag zijn dienstverband behouden. Dus gaf ik hem belangrijke tips mee voor de gesprekken met zijn werkgever, en inhoudelijke punten waar hij op kon letten. Zoals het aanscherpen van de voorwaarden en het behoud van arbeidsvoorwaarden. Verder deed ik suggesties in het werkgeversvoorstel om de afspraken beter vast te leggen. Deze suggesties zijn één op één overgenomen door de werkgever, en de afspraken uitgevoerd. Daarmee was de kwestie opgelost.”