Advieskansen verduurzaming ‘groene draad’ bij DAK

Belangrijke rol mobiliteit en energie­besparing in maandlasten­advisering

De energielasten stijgen, net als de brandstofprijzen. De energietransitie is onomkeerbaar. Hoe consumenten en het MKB die ontwikkelingen kunnen omarmen, is de vraag. Zij kunnen advies goed gebruiken, want verduurzamen kost veel geld. Tim Rijvers, algemeen directeur van DAK Intermediairscollectief, ziet dan ook een hoofdrol weggelegd voor het onafhankelijke intermediair.

DAK Intermediairscollectief

“Vorig jaar lanceerden wij autolease als nieuw verdienmodel voor adviseurs. Wij hebben leuke dingen zien gebeuren. Kantoren nemen het aanbod namelijk massaal op in hun nieuwsbrieven en op hun websites”, aldus Rijvers. Bijna 400 leden hebben de autoleasetraining doorlopen.

“We gaan het concept nu opschalen. Direct na de lancering bleek dat het standaardaanbod niet genoeg was. Net als bij verzekeren en hypotheken is er juist veel vraag naar maatwerk. Wij bieden onze leden daarom een platform waarmee ze niet alleen auto’s, maar ook andere vormen van mobiliteit voor hun klanten kunnen regelen. DAK Mobiliteit voorziet bovendien in de grote vraag naar elektrische auto’s, ook voor de zakelijke markt. Omdat auto’s steeds meer worden geweerd uit de binnenstad, bieden we zelfs ‘last-mile solutions’ met fietsen, steps en scooters. Elektrisch, uiteraard.”

Mobiliteit als adviespijler in volgende versnelling

Rijvers ziet lease van elektrische auto’s en wagenparken als een groeimarkt. Nu al is 18% van de bij DAK geleasete auto’s elektrisch. “Bedenk dat grote spelers als Daimler en Volkswagen de komende jaren miljarden investeren. Elektrificatie is de aanjager van ons leaseproduct. Een elektrische auto is namelijk in de aanschaf duur, maar de restwaarde is ook relatief hoog. Dat resulteert in een interessant maandbedrag. De verwachting is dus dat consumenten die auto’s niet gaan kopen, maar massaal gaan leasen.” 

Private lease biedt consumenten veel zekerheid en gemak. Met een vast maandbedrag weten ze precies waar ze aan toe zijn. Ze draaien niet op voor onverwacht hoge reparatiekosten en betalen alleen de brandstof en boetes. Rijvers: “Mobiliteit is dus heel simpel als adviespijler te integreren in de maandlastenadvisering. Bovendien compenseert lease de krimpende autoverzekeringsmarkt.”

BKR hindert verduurzaming

Private lease kan het overheidsbeleid dus een flinke boost geven. Maar datzelfde overheidsbeleid vormt volgens Rijvers ook een obstakel: “Private lease betekent een registratie in het BKR, waardoor je 50-60K minder kunt lenen voor je hypotheek. Terwijl je dat bedrag goed kunt gebruiken om de verduurzaming van je huis te financieren. Dit is bijna een maatschappelijk probleem. De wetgever loopt echt achter bij de ontwikkelingen.”

Tim Rijvers

‘Wij innoveren voor de adviseurs. Met nieuwe verdienmodellen, techniek, support en continue verbetering van product-markt­combinaties’

Auteur: Tim Rijvers, algemeen directeur DAK Intermediairscollectief

Gemakkelijk verduurzamen en dubbel besparen

Hoewel mobiliteit een belangrijk onderdeel is van het huishoudboekje, vormen woonlasten de hoofdmoot. Huiseigenaren zien hun energierekening stijgen. Zij willen vaak best verduurzamen, maar weten niet hoe en hebben geen duizenden euro’s liggen. “Consumenten zoeken gemak. Zelf uitzoeken wat zinvol is, wie dat werk betrouwbaar doet en hoe je dat financiert, is ingewikkeld. Daarom zetten wij een tweede ‘groene’ adviespijler in de markt met Groene Hart Hypotheken.”

Groene Hart Hypotheken is een samenwerking tussen Tulp Hypotheken, De Energiebespaarders en DAK Intermediairscollectief. De klant krijgt een totaalpakket van advies over verduurzamen, uitvoering van het werk én de financiering. Daarmee bespaart de klant dubbel: op zijn energierekening én met rentekorting voor de verbetering van zijn energielabel. Het traject van de verduurzaming ligt bij De Energiebespaarders. Tulp heeft de hypotheek ontwikkeld en de DAK-adviseur is het aanspreekpunt voor de klant. 

Rijvers benadrukt: “De hoofdrol is voor de adviseur. Die regelt zowel de hypotheek als het contact met De Energiebespaarders. Dat begint met een gratis online Bespaarcheck tijdens het orïentatiegesprek. Daarmee weet de klant snel wat er mogelijk is.” Het product leunt op drie pijlers: besparen, gemak en zekerheid. De klant hoeft niet meer in zee te gaan met verschillende bedrijven en krijgt bovendien drievoudige garantie. Ook hoeft de klant zich niet te verdiepen in de beste financiering voor zijn situatie.

Eerste zoekfunctie adviseurs duurzaam wonen

Groene Hart Hypotheken is exclusief voor adviseurs die aangesloten zijn bij DAK en de wegen in verduurzamingsland kennen. Dat betekent om te beginnen dat de adviseur de opleiding Adviseur Duurzaam Wonen moet hebben gevolgd. “Onze leden krijgen korting op de opleiding, die PE-punten oplevert. Driekwart van onze leden heeft deze opleiding overigens al gevolgd”, zegt Rijvers. Daarnaast krijgen de adviseurs de producttraining van DAK. Pas als zij deze ‘Groene Straat’ hebben doorlopen, kunnen ze de Groene Hart Hypotheek aanbieden. “Wij hebben op de site de eerste landelijke zoekfunctie voor erkende verduurzamingsadviseurs. Daarmee vinden klanten de juiste adviseur bij hun in de buurt.” De meerwaarde van de adviseur wordt hiermee nog groter. Bovendien biedt een adviesgesprek over verduurzaming weer kansen voor verzekeringen. 

Continu in beweging

DAK Mobiliteit en Groene Hart Hypotheken draaien om gemak, besparing op maandlasten én verduurzaming. De nadruk ligt natuurlijk op persoonlijk advies. Daar moet de adviseur wel tijd voor hebben. Mutaties doorvoeren, offertes maken, telefoonopvang: het is allemaal belangrijk werk, maar leidt niet tot een betere klantbeleving. Het collectief biedt adviseurs daarom ook de mogelijkheid om dat uit te besteden.

“Wij zijn continu bezig te innoveren voor de adviseur. Want bij ons speelt de adviseur altijd de hoofdrol. Of het nu gaat om verzekeringen, hypotheken of andere vormen van maandlastenadvisering.”

Er is de komende tijd weer veel te doen voor de leden. Er zijn via www.DAK.nl/agenda wekelijks webinars, academies en rondetafelgesprekken met bekende externe sprekers. Onderwerpen zijn onder andere mobiliteit, verduurzaming en het uitbesteden van administratieve werkzaamheden. “Door kennis te delen, versterken we ook weer de persoonlijke dienstverlening. Wij houden daarin sterk vertrouwen, omdat wij geloven dat de adviseur het verschil maakt!”

Dit artikel is gesponsord door DAK Intermediairscollectief.