Column

Eye Security: strategische knol of insurtech-citroen?

Ik ben altijd erg kritisch over de insurtech-sector. Veel geblaat weinig wol lijkt het belangrijkste adagium van de gemiddelde insurtech. Nederlandse verzekeraars doen het bovendien gewoon heel aardig met hun digitalisering. Voor techbedrijven die de verzekeringsmarkt met standaardproducten even denken te herschikken is daarom weinig plek op de Nederlandse markt. Zo bedraagt het bruto premievolume in Nederland van Lemonade eind 2021 nog altijd slechts 864.000 euro (nee, er ontbreken geen nullen).


Dat neemt niet weg dat Nederlandse verzekeraars wel steeds meer gaten op de markt laten vallen waardoor er ruimte aan de randen van de markt ontstaat voor nieuwe, vaak gespecialiseerde toetreders. Dit is een gevolg van de strategische keuze van verzekeraars om producten zoveel mogelijk te standaardiseren in de hoop de kosten beter te beheersen. Die kostenbeheersing mag gerust mislukt genoemd worden.


Ruimte voor nieuwe toetreders

Misschien nog wel erger voor hen is dat hierdoor op de oligopolische Nederlandse verzekeringsmarkt ruimte komt voor nieuwe toetreders. Zo heeft Zego zich ingevochten op de automarkt met haar telematicapropositie voor moeilijk verzekerbare wagenparken. De marktleiders liggen hier nog niet wakker van. De huidige Zego-doelgroep beslaat vooralsnog namelijk maximaal 1 procent van de personenwagenmarkt en schaalbaarheid naar de particuliere markt lijkt voorlopig moeilijk.

‘Het is wel een goede waarschuwing voor verzekeraars dat te sterke concentratie op standaardrisico’s de deur openzet voor specialisten’

Maar sinds kort is er ook een nieuwe aanbieder op de cybermarkt. En dat is jammer voor verzekeraars die juist van dit segment nog altijd hoge groeiverwachtingen hebben. Helaas zijn de bijbehorende risico-inschatting en pricing ook complex waardoor de resultaten niet overhouden.


Concurrentie van Eye Security

En nu staat met cybersecuritybedrijf Eye Security ineens een nieuwe concurrent op die meer (actuele) kennis over de risico’s op deze markt heeft, beter aan preventie kan doen en betere inzage heeft in potentiële schade bij klanten. Slimmere en klantvriendelijker acceptatiesoftware in combinatie een betere risico-inschatting, pricing en resultaten. Dat klinkt interessant. En vooral onderscheidend. Iets waar het bij innovatie vaak misgaat.
Wordt Eye een prachtige knol of wordt het Lemonade-achtige citroen? Daar valt eigenlijk nog niets over te zeggen. Maar er is in ieder geval goed nagedacht over de marktbenadering. Zet Eye hiermee de innovatiestandaard voor de sector? Dat zou me verbazen. De specifieke situatie en kennis van Eye zijn niet zomaar te kopiëren naar andere businesslines. Maar het is wel een goede waarschuwing voor verzekeraars dat te sterke concentratie op standaardrisico’s de deur openzet voor specialisten waardoor standaardisering uiteindelijk een strategisch risico blijkt.

Arno Onink

Arno Onink is eigenaar van onderzoeksbureau Trend-Rx