Nieuwe zero emissie verzekering TVM moet transporteurs helpen met verduurzaming
TVM Verzekeringen introduceert de zero emissie verzekering. De coöperatieve verzekeraar voor de transport- en logistieke sector speelt hiermee in op de ontwikkeling dat vanaf 2025 de binnenstad van zeker veertig gemeenten verboden terrein is voor dieselvoertuigen. TVM-bestuurder en cco Wilma Toering geeft uitleg over de verzekerbaarheid van zero-emissievoertuigen.
Waarom is de zero emissie verzekering opgetuigd?
“De harde aanleiding is natuurlijk dat diesels de binnensteden niet meer in kunnen. Dat is waar de sector naar kijkt. Veel van onze klanten zijn retailvervoerders en doen veel binnenstedelijk verkeer. Verduurzaming is een maatschappelijke beweging die de sector wil, en ook maakt. Wij hebben gezegd: ‘Wij helpen onze leden om een stap te maken in de transitie’. Dat doen we niet alleen met de verzekering, maar ook door informatie en voorlichting te geven. Wij ondersteunen ondernemers in de stappen die ze moeten maken. We bespreken de nieuwe risico’s, maar helpen eveneens met het maken van nieuwe planningen voor de inzet van het voertuig, het trainen van de chauffeurs in veilig blijven rijden en de inrichting van een laadplein. Dat is wat ons onderscheidt van andere verzekeraars.”
Wat maakt de verzekering zo bijzonder?
“Het is echt een nieuwe verzekering. Met het uitgangspunt dat nieuwe risico’s verzekerd worden. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld de nieuwe aandrijflijn, accu’s en laadkabels. Als de sector deze voertuigen gebruikt, dan verzekeren wij ze.”
Wilma Toering:
‘Om onze klanten te steunen, hebben we goed gekeken naar de voorwaarden; die willen we zo ruim mogelijk maken’
De nieuwe voertuigen zijn in aanschaf veel duurder dan de huidige diesels. Betekent dit ook een verdubbeling of misschien wel verdriedubbeling van de premie?
“De hoge aanschafwaarde zorg normaal gesproken voor hoge cascopremies. Wij hebben daarom gekeken naar de risico’s van het rijden met deze voertuigen. De premiestelling die we hanteren ligt lager dan voor een dieselvoertuig. Echter, valt de premie in euro’s wel hoger uit. Om onze klanten te steunen, hebben we goed gekeken naar de voorwaarden; die willen we zo ruim mogelijk maken. Denk daarbij aan gespecialiseerde berging, eigengebrekdekking en het kunnen meeverzekeren van aanschafsubsidie en huuraccu’s. Dit zorgt voor een premie die realistisch is. Gaandeweg gaan we ontdekken hoe dit zich ontwikkelt.”
Wat zijn de extra risico’s waar je als verzekeraar mee te maken hebt?
“Een bumper van een dieselvoertuig is natuurlijk dezelfde als een bumper van de zero-emissie-auto, maar de techniek en aandrijving zijn wel heel anders. Dit vereist ander rijgedrag. Ook de kans op schade verschilt ten opzichte van een diesel. En het risico op brand of technische mankementen. Als verzekeraar merk je het verschil ook bij een (brand)schade, waarbij de auto totaal verloren gaat. Dan heb je flink meer schade uit te keren dan bij een diesel.”