‘Meetbaarheid’ van diversiteit en inclusie blijkt om diverse redenen lastig. Vooijs: “Het hoeft niet altijd te betekenen dat als je de nummers aantikt dat het meteen goed is. Er kan ook een verschil in bedrijfscultuur zijn waardoor mensen zich niet geroepen voelen om zich te uiten of (psychologische) veiligheid te voelen.” Ze vindt het dan ook belangrijk om niet alleen hokjes aan te vinken, maar om ook echt in gesprek te gaan met mensen.
Geen window dressing
Andere talenten vallen haar bij. Nelleke Smits, data scientist bij ASR: “Het moet niet alleen van bovenaf gezegd worden, maar ook op de vloer beleefd worden.” Ook productmanager bij Nationale-Nederlanden, Dylan van Heyn, vindt dat het niet alleen bij branding moet blijven. “Geen window dressing”, merkt Pieter van der Veen, productmanager bij TVM, op.
Wesley Mol, zakelijk adviseur bij Boidin Terneuzen, ervaart echter wel dat meetbaarheid belangrijk is om draagvlak te creëren. “Als het nog niet heel erg leeft, maar je kunt wel resultaat overleggen, dan gaan mensen er vaak wel sneller actief mee aan de slag.”
Vervangen versus herstellen
Michael Watson is actuaris bij Rhion en vertelt dat het bedrijf bezig is met de focus op herstel bij schade in plaats van vervanging. Hij merkt hierbij dat bijvoorbeeld garages toch liever vervangen dan herstellen, omdat vervangen ook verzekerd is en ze daar meer geld mee verdienen. Het is volgens hem dan ook van belang dat de partijen waarmee je samenwerkt meegaan in de verduurzaming. Van der Veen: “Aan het einde van de dag draait het bij de meeste bedrijven nog steeds om de euro’s; daardoor zijn dat soort zaken vaak lastig om door te voeren.”