Vlieg, dé hypotheekadviseur voor de luchtvaart, is inmiddels een one stop shop
Makelaars, hypotheken én verzekeringen: hoewel de Vlieg Advies Groep vooral bekendstaat om eerstgenoemde dienst, associeert men Vlieg in de regio rond Schiphol nog steeds met hypotheken. En niet alleen door de naam. Sinds een paar maanden is Robert Valkering de nieuwe hypotheekmanager van Vlieg. Op het hoofdkantoor in Alkmaar rolt hij zijn plannen uit, zonder op zijn tong te bijten. “Verder uitbreiden van de franchise is op dit moment nicht im Frage.”
Combineer je een journalist die een voorliefde voor het openbaar vervoer heeft met een te bezoeken hoofdkantoor dat vanuit trein- en busperspectief suboptimaal te bereiken valt? Dan krijg je het genereuze aanbod van de nieuwe hypotheekmanager van Vlieg om je met de auto op te pikken vanaf het station. Perfect te combineren met een kleine detour; krijg je direct een beeld bij wat er de Alkmaarders qua nieuwbouw de aankomende jaren te wachten staat.
Hoewel het pand aan de Robijnstraat 7 in Alkmaar niet meer volledig wordt bevolkt door Vlieg, prijkt het beeldmerk wel pontificaal bovenaan de vier gevels. En begroet het iedereen die het gebouw aan de N244 passeert.
De Robijnstraat is echter niet de locatie waar het in 1974 allemaal begon, legt Valkering uit in zijn eigen kantoor op de bovenste verdieping. Grondlegger en tot 2013 algemeen directeur Henk van Hylckama Vlieg startte zijn adviesbureau H.W. Vlieg BV namelijk op de Kennemerstraatweg in Alkmaar. Niet veel later gevolgd door een vestiging in Bergen en een hypotheekkantoor in Amstelveen.
‘In de regio Schiphol kennen ze ons vooral als ‘die’ hypotheekadviseur’
En juist met dat kantoor wist Vlieg een specifieke doelgroep aan te boren, waar het tot op de dag van vandaag in gespecialiseerd is: Schiphols piloten en cabinepersoneel. Valkering: “In de rest van Noord-Holland genieten we vooral bekendheid met onze makelaarstak, maar in de regio Schiphol kennen ze ons vooral als ‘die’ hypotheekadviseur.”
Groot makelaarskantoor
Dat de rest van de provincie Noord-Holland – met tien kantoren in de driehoek Hoofddorp, Amstelveen en Schagen – Vlieg vooral kent als groot makelaarskantoor, past in de ambities van de adviesgroep om klanten als een one stop shop te bedienen op de gebieden makelaardij, hypotheken en verzekeringen. Met makelaardij als logisch vertrekpunt.
Valkering: “De samenwerking moet zó goed zijn dat de klant moeiteloos doorstroomt, van de makelaar naar de hypotheekadviseur, en van de hypotheekadviseur naar de verzekeringsspecialist. De financiële adviseurs moeten op hun beurt de achterdeur weer zo goed mogelijk dichthouden, zodat die klant er niet over peinst bij een andere makelaar aan te kloppen.”
Hypotheekdossier ordenen
En dat kan weer op verschillende manieren. Door een zoekservice, vanuit de makelaarstak. Of door het direct ordenen van iemands hypotheekdossier en het vervolgens uitgeven van een financieringsverklaring, zodat iemand pijlsnel kan reageren, mocht hét huis zich aandienen.
Op de vraag hoe bij Vlieg de afgelopen maanden zijn verlopen is Valkering eerlijk: “Begin dit jaar werd al duidelijk dat de hypothekenmarkt niet snel zou aantrekken, dus we lopen achter op onze prognoses. Daarom zijn we ook weer kritisch naar de kosten gaan kijken. Gelukkig heeft dit niet geleid tot gedwongen ontslagen. Maar de sfeer is sowieso veel leuker wanneer het goed loopt. Mensen moeten nu meer uit hun comfortzone gaan treden.” Waar ook weer niets mis mee is, benadrukt hij.
Maar hypotheekadviseurs en makelaars die instapten in de tijd dat hypotheken en huizen zichzelf min of meer verkochten, moeten daar nog wel aan wennen, ziet hij. “Een klant wil zijn huis misschien nu al verkopen, maar er pas over een jaar of drie eigenlijk uit. Maar dan moet je nu al wel actie ondernemen. Het huis in een moderne variant van een stille verkoop te zetten bijvoorbeeld. Misschien komt er wel een bod dat je eigenlijk niet kúnt weigeren gezien de tijd waar we in leven. Die knop moet bij sommigen echt nog wel om.”
‘Als het rustiger wordt, kom je er pas echt achter hoe lekker het is als je je klanten goed in beeld hebt’
Te meer omdat beheer, een beetje het ondergeschoven kind tijdens de hectische jaren tot aan halverwege 2022, een ander voornaam speerpunt binnen Vlieg wordt. “Als het rustiger wordt, kom je er pas echt achter hoe lekker het is als je je klanten goed in beeld hebt. Dat je weet wie ze zijn en wat ze willen. Daar zijn we gelukkig nu druk mee.”