Data en advies

Zo kunnen data ondersteunen bij advies

De samenwerking tussen financiële instellingen en intermediairs is belangrijker dan ooit. Waarom? Omdat financiële dienstverlening gaat over geld, maar óm mensen. Het bieden van de beste klantervaringen door goed advies en het ontzorgen van klanten zijn dé onderscheidende factoren in de financiële dienstverlening. Adviseurs staan dicht bij klanten, ze weten wat er speelt en kunnen daar goed op aansluiten. Dat maakt het werk van adviseurs zo waardevol.

Overnames in de intermediairmarkt, hoge verwachtingen van klanten op het gebied van kwaliteit en snelheid tegen lage kosten en eisen vanuit wet- en regelgeving maken het vaak niet eenvoudig om optimaal samen te werken. En dan hebben we het nog niet eens over uitdagingen, zoals data die in verschillende systemen zit, complexe processen en ingewikkelde applicaties. Ook intermediairs worstelen ermee dat de digitale volwassenheid van de organisatie soms te wensen overlaat en de angst om te veranderen de boventoon voert.

Hoe zorg je ervoor dat je als financiële dienstverlener de verbinding legt en behoudt? Want juist door goed samen te werken creëer je de meeste klantwaarde. En hoe zorg je er als adviseur voor dat je de verbinding met financiële instellingen optimaal benut?

Tip 1

om in verbinding succesvol samen te werken: ontzorg je medewerkers


Vaak worden medewerkers belast met allerlei zaken die niet direct waarde creëren. Die kunnen het werken in verbinding flink in de weg zitten. Denk dan aan het opleveren van rapportages, de verplichting om te werken met (soms veel) systemen die niet gebruiksvriendelijk zijn.

Zorg voor beslissingsbevoegdheid zo dicht mogelijk bij klanten. Betrek medewerkers bij het inrichten van bedrijfskritische applicaties, zoals klantcontactsystemen. Door je te richten op medewerkerstevredenheid en het gemak waarmee zij kunnen (samen)werken, gaat de klanttevredenheid omhoog.
 

Wil je ook tip 2 en tip 3 weten? Ga naar AMweb