Maatwerkhypotheken volksbank

Hypotheekadviseurs Volksbank benutten ruimte binnen maatwerk met Nibud-tool

Hypotheekadviseurs van de vier bankmerken van Volksbank, BLG Wonen, ASN, SNS en Regiobank, maken sinds kort gebruik van de Nibud-tool Persoonlijke Budgetadvies, om zo maatwerkhypotheken beter op de specifieke klantsituatie aan te laten passen. Frank Soede, directeur van BLG Wonen, legt uit.

Met het Nibud Persoonlijk Budgetadvies krijgen de hypotheekadviseurs van onder meer BLG Wonen inzichtelijk wat een huishouden gemiddeld uitgeeft per maand, door dit te vergelijken met een vergelijkbaar huishouden met hetzelfde netto inkomen. Zo valt eenvoudiger in te schatten of een maatwerkhypotheek ook echt een verantwoorde keuze is.

In welk opzicht is jullie meetwerkaanpak veranderd met de introductie van de Persoonlijk Budgetadvies-tool?

“We kijken al wel wat langer naar genormeerde bedragen, dus naar netto-inkomsten en -uitgaven, maar dat was voorheen heel erg individueel ingestoken. Dat gaat met de Nibud-tool nu een stuk zorgvuldiger. Zo ontstaat er meer tijd en ruimte voor de adviseur, om te kijken of er op verantwoorde wijze meer mogelijk is op het gebied van iemands hypotheek.”

Het gaat om het gebruiken van een tool die ook voor andere hypotheekpartijen beschikbaar is. Waarom maken hier niet meer partijen gebruik van?

“Er zijn geldverstrekkers die zich primair op de standaardaanvragen richten. Die aanvragen gaan sneller en kunnen ze dus tegen een aantrekkelijke prijs aanbieden. Een prima businessmodel lijkt me. Die standaardaanvragen doen wij ook, graag zelfs. Sterker nog: 80 procent van de aanvragen die bij ons binnenkomen passen daarbinnen. Maar als je verder wilt kijken en adviseren, dan gaat Persoonlijk Budgetadvies je helpen om specifieker te kunnen kijken wat er binnen iemands situatie op verantwoorde wijze passend is. Sommige partijen kiezen ervoor om wel met maatwerk aan de slag te gaan, maar veel ook niet. Geen probleem lijkt me: dan heb je ook wat te kiezen.”

Geldt deze nieuwe aanpak alleen voor nieuwe hypotheekaanvragen?

“We kijken in principe altijd van mens tot mens wat er kan. Binnen het kader dat het veilig moet kunnen en dat we dus niet gaan overkrediteren. Daarbinnen maken we geen onderscheid tussen nieuwe en bestaande klanten. Dus je kunt als hypotheekadviseur wat ons betreft ook je bestaande klant hiermee helpen, als de situatie daar om vraagt. Dat sluiten we zeker niet uit.”

Op het vlak van maatwerk, waarin zit de grootste winst met deze nieuwe aanpak?

“In het kijken naar het Netto Besteedbaar Inkomen. Dat levert echt nog heel wat ruimte op binnen maatwerkhypotheken. Het verschil tussen de eenverdiener en tweeverdiener, en wat er uiteindelijk naar de fiscus gaat: daar zit nog wel wat bewegingsvrijheid in. Natuurlijk moeten klanten wel rekening houden met de toekomst. Als je van plan bent om op een gegeven moment weer naar één inkomen te gaan, is het niet verstandig om alle twee de inkomens compleet mee te nemen in de berekening van een maatwerkhypotheek. Aan de andere kant: als datzelfde jonge gezin zegt dat ze straks allebei vier dagen willen gaan werken, dan hebben we twee volwaardige salarissen. Juist voor hen biedt deze maatwerkaanpak meerwaarde. Om te kunnen kijken welke mogelijkheden er zijn om iets ruimer te zitten dan de standaardnorm voorschrijft. Natuurlijk vormt de inventarisatie van de adviseur hierbinnen het startpunt. Voor goed en verantwoord maatwerk is vervolgens ook de samenwerking tussen de klant, de hypotheekadviseur en de hypotheekaanbieder van groot belang.”