Begin maart 2023. We horen gematigd positieve geluiden over de ontwikkelingen in de hypotheekmarkt. Maar Bänziger leest de voortekenen anders: “Januari was uiterst bedroevend. De vraag is iets aangetrokken, maar alles wijst op verdere verslechtering. Rentes blijven enorm stijgen, waardoor de betaalbaarheid keldert. Verder wordt er niet voldoende bijgebouwd. Het woningtekort wordt niet minder, waardoor verkoopprijzen niet dalen. Een eigen huis is voor steeds minder mensen bereikbaar.”
Voorspellingen uitgekomen
Bänziger merkt dat de terugval in productie veel adviseurs toch heeft overvallen. “Terwijl wij vorig jaar maart tijdens ons Beterweters-event al riepen dat het echt minder zou worden. Maar adviseurs hadden het nog erg druk.” Beterweters Blikken Vooruit is een jaarlijks event waarin vertegenwoordigers van de woning-, hypotheek- en adviesmarkt vooruitblikken.
Bänziger ziet overigens een verschil tussen kleine en grote kantoren. “Grotere kantoren hebben mensen die zich bezighouden met de marktontwikkelingen. Bij die partijen vonden we meer herkenning.”
Meebewegen
Voorspellen hoe de hypotheekadviesmarkt zich gaat ontwikkelen is één. Maar om daarin mee te bewegen, is iets heel anders. Wat zijn de opties voor het intermediair? “Je hebt vier opties. Stoppen en iets anders gaan doen, hetzelfde blijven doen, je specialiseren in een marktsegment of je verbreden.”
Niets doen of incasseren?
Bij ‘Stoppen en iets anders gaan doen’ denkt Bänziger aan ondernemers die willen verkopen. Ze hebben mooie jaren beleefd en zien de markt minder worden. Er zijn bovendien veel partijen op overnamepad. “Ik kan me voorstellen dat dit het juiste moment is om je kantoor te verkopen. Er is ook een groep die zegt: ‘Ik zie het wel.’ Dat kan goed uitpakken, als de markt toch aantrekt. Maar het is beter om bewust te kiezen. Je kunt uitkomen op de keuze hetzelfde te blijven doen. Maar dan hoef je je niet af te vragen wie de kaas van je brood heeft gegeten”, vindt Bänziger.
Kiezen voor specifieke doelgroep
Ook kan de adviseur kiezen voor specialisatie. “Je kunt je bijvoorbeeld toeleggen op ‘buy-to-let’ of de expat-markt, als zulke doelgroepen bereikbaar voor je zijn.”