Na enkele jaren voorbereiding, staat Adviesbox op het punt om de overstap te maken van on premise software naar cloudsoftware. De applicatie is daarmee gemoderniseerd met de nieuwste technologie en voor klanten 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar en overal te gebruiken. “Het was een intensief traject”, vertelt Leon van Vliet, CEO van Intersoftware Group. “Dankzij onze aansluiting bij DIAS Group is het in een stroomversnelling gekomen.”
De nieuwe online software is volledig identiek aan de huidige software. Van Vliet: “Wij hebben daar de nadruk op gelegd, omdat gebruikers daardoor functioneel geen onderscheid zien tussen wat ze kunnen met de huidige en nieuwe software. Je moet als gebruiker de overstap met één druk op de knop kunnen realiseren. De applicatie blijft zo functioneel de rijkste in onze markt, maar het is een enorm belangrijke technologische vooruitgang. Daarnaast geeft dit platform ons een springplank om snel innovaties naar de markt te brengen.”
Best of both worlds
Intersofware Group was al ver in de ontwikkeling van on premise naar cloud, maar de laatste puntjes op de i werden gezet na de overname van DIAS Group. “Wij hebben Adviesbox overgenomen om een aantal redenen”, zegt commercieel verantwoordelijke Soelimen Lafkiri. “Wij geloven heilig in de rol van de adviseur en wilden als DIAS Group een sterkere aanwezigheid creëren in de advies- en hypotheekmarkt. Adviesbox heeft met uitgebreid onderzoek en een hoge kwaliteitsstandaard de overgang naar de cloud ingezet, maar niet zo snel als de ambitie was. Dat konden wij positief beïnvloeden met de kennis en kunde die we in huis hebben van gebruikersgemak en cloudtransities. Een dergelijke transitie hebben wij al vele malen gedaan. Zo ontstond een best of both worlds-situatie en daarvan zijn de afgelopen maanden het bewijs.”
In de samenwerking willen de partijen toewerken naar geïntegreerde softwareonderdelen. Daarbij kijken ze naar elkaars applicaties en hoe deze optimaal met elkaar gecombineerd kunnen worden. Van Vliet: “Hiermee zetten wij in op een optimale gebruikerservaring die het bedieningsconcept maximaal ondersteund. Zodat de gebruiker niet meer een keuze hoeft te maken tussen een gefragmenteerd IT-landschap of digitalisering achterwege laten. Wij willen voor hen een geïntegreerde oplossing aanbieden, die gemakkelijk werkt, gebruik maakt van de nieuwste technologie en veel tijd bespaart.”
De ultieme klantreis
Hierbij komt ook Finly in beeld dat ook onderdeel uitmaakt van de DIAS Group, maar als zelfstandige organisatie opereert. Het bedrijf heeft software ontwikkeld om de ultieme klantreis op te zetten. CEO Joost Heijligers legt uit: “Wij zijn gestart als outsourcingbedrijf en hebben software ontwikkeld voor eigen gebruik. Eind 2022 zijn wij onderdeel van DIAS Group en wij leveren de oplossing voor het faciliteren van efficiënt en effectief klantcontact. Die klantreis heeft ook een grote waarde in de advies- en hypotheekmarkt. Daar waar de geldverstrekker, het intermediair en de klant samenkomen.”
Finly wil met haar software ervoor zorgen dat de adviseur op het juiste moment bij de klant in beeld komt en ervoor zorgen dat de adviseur op dat moment ook tijd en aandacht heeft voor de klant. Het eerste doe je met effectieve signalen. Het tweede doe je door efficiënte processen deels op de achtergrond. Heijligers: “Onze bemiddelingsoplossing zorgt ervoor dat het proces van bemiddelen tussen eindklant, intermediair en geldverstrekker efficiënt en effectief verloopt. Maar nog belangrijker, de bemiddelaar en de klant zijn ook continu ‘in control’. De klant ziet in zijn omgeving precies wat er van hem verwacht wordt en wat de status is van het traject. De bemiddelaar krijgt continu signalen waardoor hij zeer veel dossiers tegelijkertijd kan servicen zonder ook maar één moment het gevoel te hebben dat hij niet in control is. “
Oplossingen voor het oprapen
Van Vliet erkent dat een dergelijke oplossing van Finly tot de wensen van Adviesbox behoorde. “Door de samenwerking met DIAS Group en Finly hebben wij deze toekomstige wensen al kunnen realiseren. Doordat die oplossingen opeens voor het oprapen lagen. Waar voorheen door klanten een andere applicatie aangeschaft moest worden, kunnen wij de cloud transitie gepaard laten gaan met nog meer innovatie en toegevoegde voor de adviseur.”
Overlap van databases
Van Vliet ziet onder intermediairs een grote vraag naar efficiëntie voor het verwerken van grote hoeveelheid aan klantdata in verschillende processen. “Softwareapplicaties werken meestal los elkaar en er is veel overlap in databases”.
Dat is een visie die Lafkiri onderschrijft: “Wij geloven dat je juist vanuit één platform je klant volledig moet kunnen bedienen. We zien nog te veel dat adviseurs geen efficiënte digitale interactie hebben met hun eindklant en kredietverstrekker of werken op verschillende platformen. Als gevolg hebben ze ook nog contact en relaties met meerdere softwareleveranciers. Dit kan veel efficiënter. Wij willen hier dan ook verandering in aanbrengen met onze één platform-gedachte. Daarbij heb je één primaire database van waaruit je zoveel mogelijk data hergebruikt. Met één interactielaag en één look and feel. Daardoor hoef je je medewerkers maar één keer te trainen, één keer data in te voeren. Dat is ons ultieme doel. Daarbij is de overgang van Adviesbox naar de cloud een belangrijke stap.”
Dit artikel is gesponsord door DIAS Group.