'Mkb-verzekeringen: vooruitkijken en inspelen op veranderende behoeften'

In een gewoon goed gesprek vertellen Mischa Zervaas (senior acceptant) en Ruud Bolleboom (productmanager) van Klaverblad Verzekeringen over de veranderende uitdagingen en kansen binnen het mkb-landschap. En vooral, over hoe zij als verzekeraar samen met adviseurs inspelen op de unieke behoeften van ondernemers binnen hun doelgroep. Zoals de ondernemer die je vindt in de winkelstraat of de mkb’er die met zijn handen werkt.

“Vroeger ging je naar de bakker om brood te kopen en dan vertrok je weer. Tegenwoordig zien we in dit soort traditionele zaken steeds vaker dat je er ook terecht kunt voor een kopje koffie met gebak”, vertelt Ruud. “Net zoals steeds meer fysieke winkels ook online hun producten verkopen. Zulke aanvullingen op de reguliere werkzaamheden brengen nieuwe risico's met zich mee.”

“Om in te spelen op dit soort trends hebben we bijvoorbeeld een dekking voor webwinkel-activiteiten en kleinschalige horecagelegenheden ontwikkeld", vervolgt hij. “Bij de aansprakelijkheidsverzekering en de inventaris- en goederenverzekering voor detaillisten bieden we hier nu daarom standaard dekking voor. Hiermee laten we zien dat we niet alleen rekening houden met de huidige situatie, maar ook vooruitkijken. We willen dat onze klanten zich volledig kunnen concentreren op hun bedrijf, wetende dat ze goed zijn beschermd tegen bepaalde risico’s. Nu en in de toekomst.”

‘Als coöperatieve verzekeraar voelen we het belang van direct contact en korte lijntjes’

Een ander voorbeeld daarvan is de terrasdekking. Want vanwege het coronavirus is juist het terras voor veel horecaondernemers het hart van de zaak geworden. Hier is door ondernemers flink geïnvesteerd in meubilair en andere terras- en buitenvoorzieningen.  Daar wil Klaverblad Verzekeringen een passende verzekeringsoplossing voor bieden. Namelijk, een speciale terrasdekking. Ruud: “Vanuit mijn rol als productmanager maak ik de ontwikkeling van dit soort maatwerkoplossingen mogelijk, zodat Mischa en zijn collega’s van de afdeling acceptatie aan adviseurs en hun klanten ruimte en flexibiliteit in acceptatiecriteria kunnen bieden.”

AOV en gezond blijven ondernemen

Ook al zijn ondernemers niet graag of vaak bezig met het risico om arbeidsongeschikt te raken, toch loopt het soms allemaal anders dan verwacht. Juist daarom is een AOV bij ondernemers ontzettend belangrijk. Klaverblad begrijpt dat geen enkele ondernemer hetzelfde is en biedt daarom verschillende arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Er wordt verder gekeken dan alleen beroepsdefinities en risicoklassen, om zo een op maat gemaakte verzekering te bieden. Klaverblad heeft eigen arbeidsdeskundigen en zet coaches in om zo ook te kunnen helpen nog voordat iemand arbeidsongeschikt raakt. Per geval kijkt ze naar wat diegene nodig heeft om gezond en met plezier aan de slag te blijven. Zo kan het zijn dat een ondernemer geholpen is met coachgesprekken of een organisatiedeskundige die kijkt hoe hij zijn werk of onderneming net even anders kan inrichten.

Mischa Zervaas, Klaverblad
Mischa Zervaas: "We geloven in maatwerk."

Toegankelijkheid en persoonlijk contact

Naast het inspelen op klantbehoeften staat ook persoonlijke aandacht centraal bij het verzekeren van zzp’ers en het mkb. Mischa: “Als coöperatieve verzekeraar voelen we het belang van direct contact en korte lijntjes. We begrijpen dat niet elk bedrijf hetzelfde is en niet alles digitaal kan worden afgehandeld. Daarom hebben we geen keuzemenu of voicemail. Wanneer een adviseur ons belt, krijgen ze gelijk een specialist aan de lijn met wie ze kunnen overleggen. Dit directe en persoonlijke contact maakt maatwerk mogelijk. We zien dat dit wordt opgemerkt door de adviseurs waarmee we samenwerken.”

De ruimte om te sparren over de risico’s die hun mkb-klanten lopen en welke verzekeringen daar bij passen is iets wat vooral gewaardeerd wordt, legt Mischa uit. “Soms komen er situaties voor waarvan de juiste aanpak lastig in te schatten is. Voor een adviseur is het fijn om te weten dat onze mkb-specialisten dan goed en snel bereikbaar zijn om samen naar de mogelijkheden te kijken.”

Maatwerk in de praktijk

Als mkb’er wil je natuurlijk zo zorgeloos mogelijk kunnen ondernemen. Hierdoor zijn dekkingen die echt aansluiten bij hun bedrijfsmodel en risico’s zo belangrijk. Mischa: “En  omdat het ene bedrijf het andere niet is, geloven wij in maatwerk.”

Voor klusbedrijven en aannemers verschillen de risico’s bijvoorbeeld van die van een horecazaak of een kledingboetiek. “We begrijpen dat je als ondernemer niet meer of minder wilt verzekeren dan je nodig hebt”, reageert Ruud. “Hier komt een verdieping in je doelgroep om de hoek kijken. Dan kun je voor hen op maat gemaakte verzekeringsoplossingen bieden.”

Zo staat er voor het komende jaar op de planning om het aandachtsgebied uit te breiden met onder meer aannemersbedrijven, klusbedrijven en installatiebedrijven. “Ook deze branche willen we nog beter bedienen”, stelt Ruud. “Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een CAR/montageverzekering, omdat hier vanuit de adviseur veel vraag naar is.”

Ruud Bolleboom, Klaverblad
Ruud Bolleboom: "We spelen in op trends."

Behoefte aan continuïteit

Niet alleen ontwikkelt Klaverblad nieuwe producten, ook evalueert ze regelmatig de bestaande dekkingen en service. Passen ze nog bij de huidige markt en is de ondernemer hier echt mee geholpen? Dit doet de verzekeraar door in te spelen op behoeften en trends en vooral door in gesprek te blijven met de adviseur en mkb’er zelf. Mischa: “Bij een ondernemerspanel kwam naar voren dat ondernemers continuïteit erg belangrijk vinden. Het laatste wat een ondernemer wil, is zijn bedrijf te moeten sluiten. Dit zagen we bijvoorbeeld in de coronatijd, toen ze wel verplicht dicht moesten. Een genadeslag voor een ondernemer, want die wil bezig zijn met het laten bloeien van zijn bedrijf en niet met zaken als brand- of inbraakschade. Daarom is het belangrijk dat er preventiemaatregelen worden getroffen.” Die brengen we  vooraf in kaart of tijdens een technische inspectie, waarbij we de polis overigens wel gelijk in laten gaan. Zo kun je als ondernemer gewoon verder gaan met waar je goed in bent: ondernemen.”

De voordelen van een zelfgekozen AOV

Aangezien binnen een aantal jaar de verplichte AOV toch echt van start lijkt te gaan, is dit bij uitstek het moment om er zelf één uit te kiezen. Omdat er bij de verplichte AOV geen onderscheid wordt gemaakt tussen beroepen, zal iedere ondernemer dezelfde premie betalen. Een zelfgekozen AOV is daardoor in de meeste gevallen een voordeligere keuze. Een ander verschil is dat bij de AOV van Klaverblad de beoordeling van arbeidsongeschiktheid wordt gedaan op basis van het huidige beroep, in plaats van gangbare arbeid. Ze biedt daarnaast de vrijheid om de AOV zelf samen te stellen. Bijvoorbeeld door de keuze in dekking, de hoogte van de uitkering, eigenrisicotermijn (variërend van 14 tot 730 dagen), eindleeftijd en meer. Op deze manier kiest de ondernemer in overleg met zijn adviseur waar hij wel en niet voor verzekerd is.

Dit artikel is gesponsord door Klaverblad Verzekeringen.