Hoe zie je die keuzes voor je? Moeten adviseurs zich laten omscholen?
“Verbreding lijkt me als eerste een logische keuze: Als je van het ene product minder verkoopt, dan kun je dat met andere producten compenseren. Voor de grotere kantoren lijkt het een uitgelezen kans om hierop in te zetten. Naast beheer van hypotheken, kun je denken aan de meer adviesgevoelige producten voor vermogensopbouw, zoals lijfrente en oudedagsvoorzieningen.”
“Tegen degenen die louter gespecialiseerd zijn in hypotheekadvies zou ik willen zeggen: ook jij kunt aan verbreding denken, maar dat is wel een stevig traject. Dus moet je goed overwegen of je daaraan wilt beginnen. Ik kan me ook voorstellen dat zo’n adviseur zich verder ontwikkelt tot een superspecialist die zich op specifieke doelgroepen richt. Dus bijvoorbeeld op het gebied van echtscheidingen, kinderen die ouders nodig hebben om bij te springen voor de woningfinanciering, expats, of mensen die een tweede woning voor de verhuur of recreatie willen aanschaffen. Door daar je focus op te leggen, kun je je voor die doelgroepen juist onmisbaar maken en daarmee voldoende inkomen genereren.”
Is er dan voor iedereen ruimte op de hypotheekmarkt?
“We horen al jaren in de markt dat er relatief veel oudere hypotheekadviseurs zijn en ook dat er weinig jongere bijkomen. Nu de markt opdroogt, zou dat kunnen betekenen dat er bij de oudere generatie versneld een uitstroom op gang komt. En tegelijkertijd treden er door het veranderende perspectief wellicht minder nieuwe adviseurs toe. Die beweging kan voor de overblijvende adviseurs ook wel eens de oplossing blijken. De markt is immers kleiner. En met minder adviseurs heeft iedereen nog voldoende werk om een goed inkomen te verdienen. Dat laat overigens onverlet dat je moet anticiperen op de toekomst.”
Wat doet Centraal Beheer om adviseurs bij deze verandering te ondersteunen?
“Om te voorzien in de opleidingsbehoefte hebben we onze Advies Academie opgericht. Deze is nu nog vooral ingestoken op bijscholing waarvoor adviseurs PE-punten krijgen. We hebben gemerkt dat er ook behoefte is aan kennis over andere onderwerpen; verduurzaming, specifieke doelgroepen of beheer van klantportefeuilles. In 2023 willen we ook op dit soort onderwerpen verdiepingssessies aanbieden.”